Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annika36
UTFORSKARE

Anställda saknas i listan Medelantal anställda

Hej

När jag skriver ut listan Medelantal Anställda saknas ett antal personer i listan. Har försökt att hitta någon gemensam nämnare för dessa men lyckas inte. Alla har schemalagd arbetstid och sysselsättningsgrad. Några av dem hade ej schemalagd arbetstid när de anställdes för flera år sedan men fått ett eller flera inlagda schema genom åren. Andra har haft samma schema hela tiden.

Dessutom får jag upp några i listan två gånger med varningstext "Kontrollera anställd datum och anställd t o m datum" och det blir jag inte heller klok på varför det blir så. Det finns inget konstigt att kontrollera.    Räknas de två gånger som anställda i summeringen?

Det finns anställda i listan utan schemalagd arbetstid och de redovisas mycket riktigt som summa 0 men hur är det med dem som inte är med i listan men som arbetat heltid med schema sedan 2010?

Det känns som om jag likt förbaskat måste sätta mig och räkna ut allt manuellt.

Någon annan med samma problem?

7 SVAR 7
Annika36
UTFORSKARE

Hej, det är jag igen.

Kan det vara så att om man någon gång haft ett datum ifyllt på "Anställd t o m datum" eller bytt anställningsform, så finns inte den personen mer? Jag brukar göra det på provanställda för att ha ett datum när provanställningen går ut och sedan tar jag bort det när det övergår i tillsvidare. Ligger det kvar och skvalpar någonstans då? Jag hittade en anställd som först var anställd 50% prov. Sedan 100% och senare tillsvidare. Det blev detta bokföringsåret (09-08) en månad 50% och 11 mån 100%. I listan räknas bara tiden som han var provanställd, t.o.m. 2014-12-15 resten är inte med. Hans summa blev 0,25. Jag har även hittat flera andra som bara har räknats med under provanställningen och inte resten av året.

Detta kan dock inte vara hela sanningen ser jag nu för det finns andra i listan som varit provanställda och är med för hela året.

Är det så mycket fel i rapporten eller är det handhavandefel från min sida?

Hur löser jag detta? Går det att göra så att jag kan lita på listan?

Hej Tina H och Jenny

Nu är det löst för mig i alla fall. Supporten var envis, så jag gjorde som de sade till slut, trots att jag fortfarande tycker att det är konstigt att flera år gamla ändringar kan påverka en lista som gäller för senaste året.

Jag gick igenom personalhistoriken på alla som såg felaktiga ut i listan och alla som var dubbla och alla som inte var med och bokade ur dem i justeringen. Det tog sin rundliga tid men sedan blev det rätt! Jag hoppas nu att det kommer att bli det även hädanefter. Vad man måste tänka på nu, om jag förstått saken rätt, är att  det kan bli fel på arbetsgivarintyg på dessa personer, om man inte ändrar tillbaka igen.

Jag vet inte om det är något annat som också kan bli missvisande efter att ha gjort denna justeringen.

Lycka till!

/Annika

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annika!

Jag har samma problem som du. Personer som saknas i listan och andra som kommer dubbelt med samma kommentar som du får. Totalt säger listan att jag har 59 medelårsanst. Den verkliga siffran är 49. Mailat supporten. Får se vad de säger. Under tiden skulle jag inte använda listan.

//Tina  

Jenny Lu
UTFORSKARE

Har också haft problem med att anställda kommer med två gånger, får alltid dubbelkolla manuellt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annika!

Det är svårt att säga med säkerhet vad de problem du har med utskriften Medelantal anställda beror på utan att ha tillgång till att titta på ditt företag och säkerställa informationen. Men så som rapporten fungerar är att den tittar på anställningsdatum och slutat datum både för vilka värden som finns i dessa fält nu och vad som har funnits i dessa fält historiskt sett för att kunna ta ut rätt information på ett visst datum. Jag ska ändå försöka ge ett tips på vad man kan göra för att lösa detta nedan.

Det som tyder på att någonting blivit fel här är den varningstext du uppger att du fått som säger "Kontrollera anställd datum och anställd t o m datum". Det du då bör göra är att gå in på knappen Personalhistorisk längst ner till vänster på de anställda du har problem med och se om det ligger felaktiga poster här för när den anställde börjat eller slutat. Du kan då välja att klicka på Justering härinne och därefter bocka ur i kolumnen "Ta hänsyn till". Då försvinner detta felaktiga värde och påverkar inte längre rapporten. Alternativt justera till datum som är korrekta om de datum som ligger är felaktiga. Observera att du bör ta en säkerhetskopia innan du ändrar i personalhistoriken så du kan återgå om du skulle göra felaktiga justeringar. 
Dessa tips bör även kunna appliceras på Tina H och Jennys problem.

Skulle ni ändå inte få ordning på problemet får ni gärna kontakta vår supportavdelning så hjälper dem er undersöka detta.
Annika36
UTFORSKARE

Jaha, det får bli till att vända sig till supporten då för jag hittar inget konstigt i personalhistoriken när jag gör stickprov,varken på de som saknas helt i listan eller på de som kommer med två gånger med varningstexten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Det svar jag fått efter kontakt med supporten är att denna lista INTE är till för att ta fram medelantal anställda till årsredovisingen, utan den är till för rapportering till SCB.

Det betyder att även om justeringar görs enligt Annikas info ovan, så kommer den ändå inte stämma för årsredovisningen. Ni som redovisar till SCB klarar er däremot med detta.

//Tina