Hej,
hittade ingen mejladress och har inte tiden att sitta i kö till chatten, så provar och skriva här istället.
Jag har en anställd som i Oktober hade 8 betalda semesterdagar och 6 sparade semesterdagar.
Han var anställd på 80% och arbetade 4 dagar per vecka.
Från den 1/11 gick han ner i tid till 40% och arbetar 3 dagar i veckan.
På lönebeskedet i november hade han bara 6 betalda semesterdagar och 5 sparade semesterdagar.
Han har inte tagit ut någon semester på denna lönebesked (avseende oktober)
Jag antar att det har något med att han gått ner i tid, men vet inte hur jag ska förklara detta för honom. Jag försökte med er information om nettosemesterdagar, men han förstår ändå inte hur sparade och intjänade dagar kan försvinna.
Hej,
När arbetstiden minskar så stämmer det att antalet semesterdagar minskar. Varje semesterdag blir istället värd mer pengar så när den anställde tar ut en semesterdag så blir avdraget enligt den dagslön man har vid uttagstillfället, men ersättningen som erhålls blir högre.
Detta är nog enklast att förklara om man har en semesterskuldlista före ändringen och sedan en efter ändringen, då ser man att pengarna är desamma, men antalet dagar har minskat. Den anställde ska inte få fler semesterdagar (veckor) när arbetstiden ändras, men har fortfarande rätt till den ersättning den tjänat ihop.
Har man sparat 4 dagar på 80 % (en vecka) så blir det 2 dagar när man går ner till 40 % och är alltså fortfarande en vecka.
Du skriver att det blir 2 dagar när man går ner till 40%. Men hur gör jag då när den anställde arbetar 3 dagar på schema om 4+4+8 timmar?
Ska han då bara ta ut 2 semesterdagar om han varit ledig en vecka? Hur fyller man i det i Visma anställd? Tänker mest för att man inte kan ta ut en halv semesterdag.
Då ska det ju bli tre dagar, tog för givet att det var fulla dagar.
Eftersom semesterdagarna inte kan ha olika värde så blir det ett snitt av 16 timmar fördelat på 3 dagar. Tror då att om den anställde tar en semesterdag på 8-timmarsdagen så blir semesterlönen för den dagen lägre än 8 tim.
Ibland arbetar han 2 fulla dagar och ibland 3 dagar. Men för att han skulle kunna fylla i arbetstider på även andra dagar och kunna använda sin flex var jag tvungen att sätta ett schema på honom, annars fungerade det inte.
Menar du att det egentligen är bättre om hans schema är på 2 dagar 8 timmar per dag, för att semesterdagarna ska blir rätt?
Om det är så som du säger att det blir fördelat på 3 dagar, så är det ändå konstigt att 3 semesterdagar försvann när han gick ner till 40%? För det är ju inte alltid som man tar ut en hel vecka semester, utan kanske bara 1 dag. Nu blir han istället av med 3 semesterdagar när han var ledig förra veckan.
Jag vågar nog inte spekulera mer i detta. Alternativet är att du sätter en tjänstgöringsgrad på honom, men utan schema. Hur det fungerar med semesterdagar då vet jag inte. Såna här fall som verkligen bryter mot standard är det oftast inga system som riktigt reder. Måste nog hänvisa dig till supporten, men kanske även till er arbetsgivarorganisation.
Det hade varit bra om man kunde komma i kontakt med supporten på e-mail men hittar ingen mejl adress.
Vad menar du med arbetsgivarorganisation?
Om ni är medlemmar i en arbetsgivarorganisation så finns möjligheten att få support därifrån när det gäller avtalsfrågor.
Ok jag kollar med teknikföretagen som vi har avtal med
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.