Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

norrebo
UTFORSKARE

Anställningsperioder

Vi vill kunna väcka en tidigare anställd och ha äldre anställningsperioder som historik. Idag när man återanställer så tar man väl bara bort tom-datumet och fortätter i samma period(som jag lärt mig). Men det blir ju liksom inte rätt om personen varit borta i två år och skall påbörja en ny anställning. Det kan ju även vara så att anställningsvillkoren är förändrade, timlön - månadslön, arbetare - tjänsteman mm.

Vi vill kunna se varje period för sig och vilka vilkor som gällde då.

6 SVAR 6
Ella1978
MEDLEM

Hej. När vi återanställer en person så läger vi först in informationen om den fg anställningen i anteckningar, sen tar vi bort bocken i rutan slutat, tar bort anställningsdatum och sen ändrar datum på anställningen, dvs lägger till den dagen personen anställdes igen. Det blir helt fel att behålla det första anställningsdatumet, där måste du ändra.

 

Kontrollerar under lön om uppgiften stämmer, annars lägg till rätt lön och rätt datum för när lönen börjar gälla, kontrollera semestervillkor också.

 

Jag brukar använda denna mall https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/faq/ateranstall-tidigare-anstalld.htm?H... 

 

Lycka till 🙂

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

 

Hej @norrebo 

Tack för att du hör av dig till oss med en fråga. Ser att du fått ett jättefint svar från @Ella1978.
Jag kompletterar med att tipsa om Personalhistoriken som du hittar under Personal - Anställda - Knappen Personalhistorik. Även om du ändrar ett anställningsdatum eller gör en löneförändring med mera så kommer du kunna se de tidigare uppgifterna i personalhistoriken vilket kan vara skönt att veta. 

 

 

 

Önskar dig en fin vecka och väkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna

Aha, då gör jag så! Och om man sedan vill ha ut en lista med sammanlagd anställningstid under ex 3 år om man inte varit anställd hela perioden, hur gör jag då?

Då brukar jag kontrollera anställningsavtal, samt anteckning som jag gjort på fliken anteckningar.

norrebo
UTFORSKARE

Det kan bli mycket jobb om man ex skall räkna ihop sammanlagda anställningstiden för alla i ex en LAS-lista eller för att kontrollera att man inte överstiger antalet månader för visstid....

Då skulle jag vilja lägga in ett önskemål om utveckling, var gör man det? 🙂 Man skulle snegla ex på Kontek, där är det inga problem att se sammanställd anställningstid utan manuellt arbete.

Hej @norrebo 

 

För att lämna ett förbättringsförslag till våra utvecklare av Visma Lön gör du så här:
 

I Visma Lön finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.  

 

 

Tack för att du tar dig tid att lämna ett önskemål till oss. 

//Tinna