Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är Provision semestergrundande

Hej, Jag ska betala ut provison till en anställd och skulle vilja veta om det enligt lag är semestergrundande? 
När det sedan gäller engånskatten på provisionen, läggs den in automatiskt eller ska jag lägga till en kod för det?

5 SVAR 5
Saku__
UTFORSKARE

Enl tex Handelsavtalet är provision semesterlönegrundande, så titta på vad ditt avtal säger.
På själva lönearten i löneprogrammet finns en ruta som heter "Skatt", kolla vad som står där, du kan ändra den till engångsskatt om det står tabellskatt i rutan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, vi har inget kollektiv avtal, är det skillnad då? 

Då får du gå på Semesterlagen och den säger att provision är semesterlönegrundande.
Thomas51
CHAMPION

På lönearten 1185 provision är semesterlönegrundande markerat. Engångsskatten beräknas automatiskt om det är markerat under flik 4 på den anställde.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om du använder löneart 1185 (Provision) i Lön 600 är den som standard markerad för Semestergrundande rörlig lön och tabellskatt. Som Saku skriver kan du ändra från tabellskatt till engångsskatt under Register - Lönearter - dubbelklicka på löneart 1185 - på fliken 1, grunduppgifter kan du ändra Skatt.

Kontrollera med ert Kollektivavtal vilka regler de har för provision.

/Susan