Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

michaela93
MEDLEM

Arbetsgivardeklaration på individnivå

Jag löste att man från och med årsskiftet ska lägga till tjänsteställe på  varje anställd. Är detta något ni kommer ta med i någon uppdatering tills dess eller blir det en manuell hantering man behöver göra?

3 GODKÄNDA SVAR
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej @michaela93 

Användare av Visma Lön kan sitta lungt i båten.
Detta har vi koll på och löser åt er från och med årsversionen 2023.0 av Lön 300/600

Ha en fin dag!

/Cecilia

Visa lösning i originalinlägg

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej @k_attis 

I version 2023.0 av Visma Lön 300 och 600 har vi nu stöd för tjänsteställe.
Inställningen för detta gör du under avsnittet Lönearbete - Arbetsgivardeklaration. För anställda som har avvikande tjänsteställe då läggs uppgifterna om detta in under Personal - Anställda på fliken Skatt och arbetsgivaravgifter.
Du kan läsa mer både i versionsnyheterna för Visma Lön eller under avsnittet Skapa arbetsgivardeklaration.

Hoppas detta kan hjälpa dig!

Ha en fin dag!

/Cecilia

Visa lösning i originalinlägg

Hej @Lars123!

 

Jag skulle vilja att du dubbelkollar att du verkligen har rätt inställningar i löneprogrammet enligt punkterna nedan, så att vi kan utesluta att det är detta som spökar för dig.
 

1. Gå in under Lönearbete - Arbetsgivardeklaration och titta att du fyllt i uppgifterna i bilden nedan:

 

2. Kontrollera de anställdas inställningar under Flik 4 - Skatt och Arbetgivaravgift:

Det normala är att ha *Enligt företagsinställning* som du ser ovan - men det går även att lägga in ett eget specifikt tjänsteställe.

Om inget syns på Arbetsgivardeklarationen så är det lätt hänt att man kan ha valt Redovisas ej.

 

3. När du har kontrollerat löneinställningarna enligt ovan hämtar du om Löneuppgifterna för Arbetsgivardeklarationen. Därefter ska det framgå i fältkoderna som du har angivit.

 

Återkom gärna när du kontrollerat ovan och om problemet fortfarande kvarstår så ska vi försöka hjälpa dig vidare. 

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Visa lösning i originalinlägg

7 SVAR 7
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej @michaela93 

Användare av Visma Lön kan sitta lungt i båten.
Detta har vi koll på och löser åt er från och med årsversionen 2023.0 av Lön 300/600

Ha en fin dag!

/Cecilia

Hej,  jag skulle vilja ha lite mer information än att ni har koll på detta.

 

När jag går in på en anställd nu i nya versionen 2023.0 (Lön 600) och Skatt och arb givaravgift finns rutan Tjänsteställe. Där finns en defaultinställning "Enligt företagsinställning". När jag tittar i företagsinställningar hittar jag inget om tjänsteställe.

 

Jag läser också på Skatteverket att just vårt företag kommer några av våra anställda att lyda under undantagsregeln (hemmet som tjänsteställe) och några anställda under huvudregeln.

Det känns ju troligt då att vi behöver göra en inställning på varje anställd eller har jag totalt missuppfattat?

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej @k_attis 

I version 2023.0 av Visma Lön 300 och 600 har vi nu stöd för tjänsteställe.
Inställningen för detta gör du under avsnittet Lönearbete - Arbetsgivardeklaration. För anställda som har avvikande tjänsteställe då läggs uppgifterna om detta in under Personal - Anställda på fliken Skatt och arbetsgivaravgifter.
Du kan läsa mer både i versionsnyheterna för Visma Lön eller under avsnittet Skapa arbetsgivardeklaration.

Hoppas detta kan hjälpa dig!

Ha en fin dag!

/Cecilia

Lars123
NY MEDLEM

Hej,

Har gjort inställningarna men får inte upp någon uppgift i arbetsgivardeklarationen för rad 245 och 246 när jag gör en pdf av arbetsgivardeklarationen. 

Kommer uppgifterna med till Skatteverket? (Kan inte lagra upp någon fil p.g.a. GDPR.)

Mvh

Lars

Hej @Lars123!

 

Jag skulle vilja att du dubbelkollar att du verkligen har rätt inställningar i löneprogrammet enligt punkterna nedan, så att vi kan utesluta att det är detta som spökar för dig.
 

1. Gå in under Lönearbete - Arbetsgivardeklaration och titta att du fyllt i uppgifterna i bilden nedan:

 

2. Kontrollera de anställdas inställningar under Flik 4 - Skatt och Arbetgivaravgift:

Det normala är att ha *Enligt företagsinställning* som du ser ovan - men det går även att lägga in ett eget specifikt tjänsteställe.

Om inget syns på Arbetsgivardeklarationen så är det lätt hänt att man kan ha valt Redovisas ej.

 

3. När du har kontrollerat löneinställningarna enligt ovan hämtar du om Löneuppgifterna för Arbetsgivardeklarationen. Därefter ska det framgå i fältkoderna som du har angivit.

 

Återkom gärna när du kontrollerat ovan och om problemet fortfarande kvarstår så ska vi försöka hjälpa dig vidare. 

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Hej,

 

Har jag förstått rätt:

Tjänsteställe AGI, fyller jag i manuellt?  Det plockas ej per automatic från företagsinställningar?

Vänligen

/Åsa

Hej Åsa!

 

Superbra att du ändrade ditt användarnamn 🙂

 

Precis som du skriver så fyller du i det manuellt under Lönearbete - Arbetsgivardeklaration en gång sen ligger det kvar och hämtas på alla anställda som har en markering enligt företagsinställning i anställningsregistret på fliken 4 Skatt och arbetsgivaravgift. 

 

 

Ha en fin vecka och vamt välkommen tillbaka till forumet 

//Tinna