Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Arbetsgivarintyg uttag betald semesterdag - Lön 600

Hej Susan,

Som Anitha skriver så finns förklaringen med under förklaring av arbetad tid. Om jag förstår rätt så ska dock semesterersättning vid slutlön inte finnas med som inkomst på arbetsgivarintyget utan endast om den anställde får ersättning för ledig dag. Jag tycker att det är superkrångligt med vad som ska och inte ska finnas på ett arbetsgivarintyg så jag är otroligt tacksam för att ni fortsätter att svara 🙂

http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/arbetad_tid.htm
NY MEDLEM

För det första: Skilj på semesterlön och semesterersättning. Detta är inte samma sak.

Semesterlön är det man får om man tar ut en betald semesterdag. Dvs om du skulle ha jobbat den dagen men tar semester i stället, då får du ”lön” för den dagen.  Oavsett om du verkligen har arbetat eller inte så räknas det som arbetad tid eftersom du fått betalt för den dagen. (däremot räknas inte sjukdagar med sjuklön som arbetad tid)

Semesterersättning är det du får ut när du t.ex. slutar. Då ska den intjänade semesterlönen utbetalas och kallas då för semesterersättning. Alltså ersättning för icke arbetad tid. Det är ju det som är ”sparat” för att tas ut när du tar ut semester, men eftersom du slutar och inte hunnit ta ut dina intjänade semesterdagar så ska ju ändå det du tjänat in för semestern betalas ut.

Sammanfattning:

Skulle han ha jobbat den dagen om han inte varit ledig pga. semester(semesterlön) eller röd dag (helglön) och fått ersättning för den dagen => arbetad tid.

Skulle han inte ha jobbat men ändå fått någon ersättning (t.ex betalt för semester=semesterersättning) => inte arbetad tid.

Semesterlön och semesterersättning beskattas även olika, så det är viktigt att hålla reda på vad som är vad. Semesterlön = tabellskatt, semesterersättning = engångsskatt.
NY MEDLEM

Tack för en bra och tydlig förklaring Anitha! 

Summan av kardemumman:
Semesterlön ska vara med på arbetsgivarintyget.
Semesterersättning ska inte vara med.
NY MEDLEM

Har någon fått någon förklaring från Visma varför detta inte är åtgärdat än? Som Anitha skriver ovan så ska ju betald semesterledighet räknas som arbetad tid på arbetsgivarintyget men de kommer inte med.
ANSTÄLLD

Hej ElitaEkonomi,

Jag har besvarat dig i forumtråden Varning för problem med summering av arbetstid på arbetsgivarintyg i Lön 600 istället och väljer att fortsätta den tråden istället.

/Cecilia