Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LenaThelin
MEDLEM

Arbetstidsförkortning - Överföring till tidbanken

Hej,

 

Har problem med att jag inte ser timmarna från ATF i tidbanken när jag sagt till om detta. ATF-timmarna syns på lönespecen, 4200- Arbetstidsförko. Avs tid till tidbank. Antal timmar står noterade. 

 

Hur gör jag för att den anställde ska kunna se timmarna där? 

 

Syns de kanske först när lönekörningen är gjord?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Om jag har förstått det rätt har du registrerat en avsättning i tid för arbetstidsförkortningen på lönekörningen med löneart 4200. När du gör denna avsättning i timmar ska sammanställningen av saldot öka med samma antal, timmarna syns på lönekörningen för dig och för den anställde på lönespecifikationen. 

 

Ökar inte antalet timmar för dig på saldot?

Är inte säker på att jag är helt med på din frågeställning annars så återkom gärna med mer information om vart timmarna inte syns. 

Ha en härlig onsdag! 🙂 
/My 

 

Jo det syns där men jag vill ha över det till själva tidbanken sen. Har för mig att det finns några lönearter som man reggar in för att få över det från ATF till tidbanken.

Jag är nog inte helt med på vart i programmet eller på anställdas lönebesked du menar att detta inte syns så jag ger ett par exempel på vad som sker vid avsättningen, förhoppningsvis kanske något utav alternativen hjälper dig. När du gör en avsättning av arbetstidsförkortning så hamnar detta i tidbanken automatiskt. 

Du beskriver att du registrerat avsättning till tidbank för Arbetstidsförkortning med löneart 4200 på lönebeskedet och att du ser denna ökning. Din fundering var hur du gör för att de anställda ska kunna se avsättningen utav timmarna om jag förstod dig rätt. Menar du att de anställda inte ser själva lönearten på lönebeskedet kan du börja med att kontrollera inställningen för den. Det gör du under Lönearbete - Lönearter - Sök på löneart 4200 - dubbelklicka på den och gå till flik 3 Egna inställningar - kontrollera att markeringen är gjort för Visas på utskrift av lönebesked. Är denna markerad bör den anställde se lönearten och avsättningen på lönebeskedet när det skickats.

Avsättningen syns också på själva lönebeskedet, även när lönen är upplåst och du bara förhandsgranskar det. Beroende på om du har Enkel eller Detaljerad inställning under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utskrifter m m ser du och de anställda saldot på lite olika ställen. 

Vid Enkel inställning för lönebeskedet blir det följande

 

Vid Detaljerad inställning för lönebeskedet blir det följande

 

Som jag skrev tidigare i början så hamnar avsättningen automatiskt i tidbanken. Jag öppnade snabbvalet Tidbank efter att jag gjort avsättningen med löneart 4200. Det syns då i tidbankens total enligt följande

 

 

Annars är en fundering om dina anställda använder appen Min Lön och att du skickar lönebeskeden till Mitt lönebesked. Då syns inte alla saldon direkt i appen utan de anställda kan behöva logga in på Vismaonline.com  - Mitt lönebesked och öppna PDF:en direkt. Då syns saldot för arbetstidsförkortning. 

 

Är det inget av ovanstående behöver jag mer information utav dig. 🙂

Vad vill du ska ske vid avsättningen? 

Vart syns inte avsättningen mer exakt? På anställdas lönebesked eller i löneprogrammet?
Är det något som du tycker fattas både för dig och för dina anställda på lönebeskedet? 

Återkom gärna!
/My