Hej!
En anställd har varit på tjänsteresa till USA under ca 3 veckors tid, som nu ska rapporteras. I mitten av denna resa tog han 2 dagar ledigt för att hälsa på familj och vänner.
Hur får han in det i reserapporten på rätt sätt? När man anger datum när man åker från Sverige till USA skriver han ju in vanliga resedatumen, men om han sedan skriver det faktiska datumet för hemresan som retur inkluderas ju de 2 lediga dagarna i traktamentesunderlag och allt det där. Går det inte att manuellt exkludera vissa dagar som befinner sig inom en period?
Och om det inte går, hur gör man då? Det blir ju inte rätt att skriva att han "åkte hem" dagen då han for på semester, för att sedan "åka tillbaka till USA" dagen då han fortsatte jobba, han lämnade ju aldrig landet.
Samma problem uppstår väl även om man i anslutning till tjänsteresa väljer att stanna ett par dagar med familjen eller något. Då kan man ju inte skriva att man åkt hem till Sverige. Det blir extra knepigt i det här fallet då tidszonerna är så annorlunda.
Tacksam för tips och råd!