Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdrag på lönen för förmån i Lön 300

En anställd på en ridskola får ha sin häst i en box.
Vi önskar dra av 3500kr på hennes lön för detta.
Hur gör jag på lönespecen samt med förmånsbeskattning?

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om den anställde ska förmånsbeskattas finns det färdiga lönearter för de vanligaste förmånerna.
Om du inte hittar någon som passar kan du kopiera löneart 2118 och själv ställa in vilken ruta på kontrolluppgiften förmånen ska påverka.

När lönearten sen används på lönebeskedet ökar den upp det skattegrundande beloppet och den anställde betalar alltså mer i skatt.

Det finns också något som heter nettoavdrag (löneart 1305). Då påverkas inte skatten eller kontrolluppgiften utan man gör avdraget direkt på nettolönen. Dvs det som utbetalas till den anställde.

Kontrollera med Skatteverket vilket du ska använda i detta fallet.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

I detta fallet finns ett "problem" om moms är inblandat. 
Jag drar tex för bensin för privata mil. 

Jag vill ju i lönen få bokningen rätt så jag slipper göra en ny bokning sen, så jag får ta löneart 1305 på nettosumman mot konto 5611, men måste ju minska den avdragsgilla momsen för företaget också. Detta gör jag med att välja ingående moms och sätta ett negativt tal. (och får felmeddelande, men det går igenom)
Bokningen blir rätt men på lönespecen blir det otydligt då det automatiskt blir en negativ ersättning och det andra blir ett avdrag som det ska...

Nån lösning på detta? 
Göra en ny löneart för negativ moms kanske?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Känns som problemet är löst men att du tycker det känns lite otydligt på den anställdes lönebesked.
Kanske är det fler av er användare som har haft samma frågeställning, berätta gärna hur ni gjort i ert fall.
Vill du diskutera frågan/lösningen ytterligare är du varmt välkommen att ringa till vår supportavdelning så kan vi diskutera vidare.