Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Monica T
UTFORSKARE

Avtal för timanställd/ deltidsanställd

Hej,

Vi har anställt en person som till en början ska jobba 2-3 dagar per vecka för att sedan successivt öka upp till 100%. Det är alltså svårt att lägga ett schema på personen. Hon ska spara ihop semester och 

inte få den utbetald varje månad. Vi har Visma Lön 600 och Visma Lön Anställd. 

Ska man lägga upp denna som timanställd eller deltidsanställd?

Hur lägger man upp en timanställd i Visma Lön Anställd? Jag hittar inget lämpligt avtal.

Hur beräknar jag lönen utifrån en heltids månadslön till timlön?

Är det nåt annat jag bör tänka på i ett sånt här fall?

Tacksam för svar så snabbt som möjligt, då hon har börjat här idag.

3 SVAR 3

Börja registrera som timanställd eftersom tjänstgöringsgraden inte är förutbestämd.

Mikael 
catarina ScF
UTFORSKARE

Har inte varit med om detta tidigare men spontant tänker jag att du ska lägga henne som månadsanställd. Jag hade även lagt ett schema på den % hon ska arbeta nu och ändra efterhand som hon går upp i %. Då lägger du även in deltidslönen och inte en timlön.

Finns säkert någon annan här som kan bidra med mer hjälp!

Om ni har kommit överens om en månadslön vid heltid räknar ni om den till timlöm - en månadsavlönad arbetar ju varierande mellan 160 - 184 timmar per månad för sin fasta lön och därför får du räkna lite och föreslå något som kan ses som en genomsnittlig arbetstid per månad. Vissa kollektiva avtal innehåller en rekommenderad genomsnittlig arbetstid per månad som du kan luta dig mot.

Mikael