Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avtal/tidsregistrering - Visma Lön Anställd

Hej!
Skulle ni kunna hjälpa mig med detta:

Ägaren vill inte ha flex eller komptid, bara övertid i komp eller pengar. Ägaren säger att det finns ingen anledning att dem kommer tidigare än schemalagd tid om det är inte en beordrad övertid.

Jag har ändrat i avtalet och tagit bort flex och komp. Övertids- och kompersättning utbetalas endast efter
hela fullgjorda 30 minuter.
Men nu är anställdas kalendrar med många timmar ”Arbetad tid utanför schema” och jag vill förstå hur dem ska registrera sina tider för att det hamnar rätt.


Exempel på en anställd:

Har arbetad 6:09 – 15:07

Schemalagd arbetstid: 08:00 - 16:00

 

Vilken alternativ skulle rekommenderas? Eller finns det en tredje alternativ?

 

Alternativ 1

6:09 – 8:00 Övertid i komp

8:00 – 15:07 Arbetad tid

15:07 – 16:00 Kompledig

Men då: 21 min som räknas från 6:09 till 6:30 ska hamna som arbetstid utanför schema eftersom övertids- och kompersättning utbetalas endast efter hela fullgjorda 30 minuter. (tidigare den tiden hamnade under flextid)

                                                                                                                                                                     

Alternativ 2

Anställd ska själv avrunda starttiden till kl 6:30, dvs:

6:30 – 8:00 Övertid i komp

8:00 – 15:07 Arbetad tid

15:07 – 16:00 Kompledig

 

Anställda stämplar in sina tider när dem kommer in så jag undrar också om det är rätt at dem själva ändrar/avrundar tider?

Ska det alltid stå i röd om anställda kommer t ex 5 min innan schemalagd arbetstid? Hur gör man i detta fall?

Samtidigt man vill ju ha koll om anställda slutar tidigare än schemalagd tid...

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Solenn,

Vi har diskuterat din fråga och kommit fram till att du har bra koll på för- och nackdelarna kring de olika alternativen. Själv känner jag att det är svårt att rekommendera vilket av alternativen som passar just ert företag. Kanske bäst att bolla frågan mot ert fackliga avtal?

/Kristina