Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikelserapportering men med tidbank (ATF) - Visma Lön Anställd

Hej!

 

Vi vill gå från manuell tidrapportering av endast avvikelser till att börja använda Visma Lön Anställd och fortfarande bara rapportera avvikelser, ej arbetad tid varje dag.

 

Det innebär att jag vill lägga in ett fast schema på alla anställda med månadslön och då använder jag väl schema Oregelbunda arbetstider och Förtroendetid på alla anställda?

 

Tidbanken går ju tyvärr inte att använda i tidsystemet om man väljer detta alternativ, men vi har ATF timmar som jag lagt till i lönesystmet via lönearter 4200 - Arbetstidsförk. Avs tid till tidbank och 4230 - Arbetstidsförk. uttag timmar från tidbank, vilket har genererat att det kommit upp ett saldo i Visma Anställd Tid som Arbetstidsförkortning efter senaste lönekörningen och synkroniseringen från Visma Lön 600 till Visma Lön Anställd, se bild nedan.

GiselaE_0-1603896169897.png

Min fråga är vilket alternativ man ska välja om man ska rapportera uttag av ATF timmar i tidsystemet för att det ska bli rätt i lönesystemet efter synkroniseringen? 

Kan man använda Övrig frånvaro med lön, se bild nedan?

 

GiselaE_1-1603896517529.png

 

Hur blir det i lönesystemet när man gjort synkroniseringen med Visma Anställd Tid?
Var hamnar dessa Övrig frånvaro med lön då på lönebeskeden och med vilken löneart?

Eller får jag själv korrigera detta i lönesystemet på radnivå med löneart 4230?

 

Tacksam för hjälp att lösa detta snarast!

 

Mvh

Gisela

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Gisela! 

Vill börja med din första fundering gällande förtroendetid och arbetsschema. Arbetsschemat för de anställda behöver vara ett fast regelbundet schema, eftersom de anställda endast ska registrera avvikelser så behöver ordinarie arbetstid finnas upplagd och registrerad utifrån ett schema. Låt säga att de anställda arbetar 8-17 varje vardag, då kan schemat Heltid 40h/ veckan vara lämpligt att använda. 

 

Uttag av ATF går att registrera direkt via Visma Lön anställd. I listan på bilden du bifogat längst ner finns alternativet Uttag arbetstidsförkortning att välja som tidsregistrering, registrerar en anställd ett sådant uttag och synkroniserar tiderna till Visma Lön kommer detta registreras som ett uttag på lönebeskedet automatiskt. Programmet tittar på vad du har för inställningar i Visma Lön under Personal - Arbetstidsförkortning - Anställdas val. Har du till exempel valt att uttag ska göras i Ledig tid hämtas löneart 4230 - Arbetstidsförk. Uttag timmar från tidbank till lönebeskedet om en anställd valt Uttag arbetstidsförkortning i sin kalender. 

 

Känns något oklart får du gärna återkomma. 🙂
Trevlig helg! 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My!

 

Tack för ditt utförliga svar. Det låter ju super att vi kan hantera våra ATF timmar och kunna använda avvikelser.

 

Jag har bara en fråga och det är hur Avtal ska vara ifyllt då. Just nu har jag ett med och ett utan tidbank.

Se bild nedan. 

GiselaE_0-1604592574974.png

Hur ska det se ut för att ovan ska fungera på alla medarbetare?

 

Tack på förhand för lite mer hjälp! 🙂

 

Mvh

Gisela

Hej Gisela, 

Det spelar egentligen ingen roll vilket avtal ni använder här, registreringen Uttag av arbetstidsförkortning kommer gå för de anställda att göra i kalendern så länge du har markerat att de har rätt till avsättning i Visma Lön. Det gör du under Personal - Anställda - flik 2. Sen har de anställda förtroendetid om jag förstod det rätt, då kommer de anställda inte kunna registrera flex, tidssaldo eller OB oavsett om inställningen i avtalet har markerat att det ska hanteras eller ej. Du kan alltså välja båda avtalen här, utfallet blir detsamma. 

 

Ha en fin helg! 🙂 
/My