Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Behålla 10% av lönen vid föräldraledighet

Hej.

En medarbetare ska gå på föräldraledighet och ska få behålla 10% av sin lön i max 6 månader. Vi använder Visma Smart till tidsredovisningen. Hur ställer jag in detta smartast både i Visma Smart och i vårt löneprogram Visma 600?  Skulle vilja att programmet håller kolla på perioden, 6 månader, som vid pappaledigheten, 10 dagar.  Idag finns det frånvaro "Föräldrledig" i Visma Smart. Kan den användas eller jag ska skapa en ny? Hur kopplas den då till Visma 600?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jean,

Som jag tolkar det så ska den föräldralediga få ett tillägg under sin vanliga föräldraledighetsfrånvaro. I det läget hade jag inte blandat in Visma Tid Smart alls utan man registrerar föräldraledigheten som vanligt, men sen lägger du in löneart 1181 Föräldrapenningstillägg i Visma Lön 600. Om detta tillägg ska utbetalas under flera månader så kan du med fördel lägga in lönearten på den anställdas standardlönebesked. 

Du kommer själv att få hålla koll på antalet månader som du ska betala ut detta för men ett tips kan vara att du lägger in en notering på den anställda så får du en påminnelse varje gång du skapar en lönekörning där den anställda ingår. Hur detta fungerar rent praktiskt kan du läsa mer om i programhjälpen i avsnittet Hantera noteringar/personliga noteringar

 

Ha en fin dag! /Tinna