Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

k_attis
MEDLEM

Bilförmån del av år?

Hej,
om man köper en bil i oktober månad och skall beräkna förmånsvärdet endast för dem tre kvarvarande månaderna på året, hur gör man då i lön 300?

3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Om du använder programmets bilförmånsberäkning så kommer den räkna ut förmånsvärde per månad. Det är först när detta belopp tas upp på en lönespecifikation med hjälp av löneart 2101 som förmånsvärdet faktiskt registreras. Så om du bara använder lönearten på årets sista lönekörningar blir kommer även det totala förmånsvärdet beräknas för samma period.
max1001
MEDLEM

Enligt Skatteverket ska en 1/12 av förmånsvärdet räknas bort för varje månad man under det aktuella året inte har haft en förmånsbil. Låt oss säga att man tar ut en bil i mitten av augusti månad. Den har ett förmånsvärde på 2800 kr. Hur menar du att Lön 300 automatiskt beräknar detta? Jag kan inte riktigt se det...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Förmånsvärdet är per månad du har bilen, 2 800 kr i det här fallet. Som jag tolkar Skatteverkets information är avdraget 1/12 av förmånsvärdet på årsbasis för varje månad du inte har bilen.

Har du bilen fem månader blir alltså förmånsvärdet 2 800 kr x 5. Detta hanteras av löneprogrammet eftersom förmånen kommer med på en lönekörning först när den är inlagd i programmet.

Är du tveksam till hur avdraget ska beräknas rekommenderar jag dig att ta kontakt med Skatteverket.