Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bilförmån, drivmedel

Hej,

Jag har nyligen tagit over lönehanteringen på vårt företag som tidigare sköttes av
extern part.

Vår ägare/vd har en förmånsbil som enligt SKV beräknas till 9391 kr/mån.
Vid CSR-inläsning star det även att det finns besult om jämkning för förmånen om 60 000 kr per år. Personen har även tillgång till fritt drivmedel.

Tidigare har detta hanterats enl nedan:

Lön: 35 000
Bilförmån: (4 391)
Förmån av fri bensin vid tj.bil (har varit nollat)
Upphöjt värde av förmån fri bensin (har varit nollat)
Nettolöneavdrag bil - 5000

Kan man göra på detta sätt?
Får man ta ett schablonbelopp för drivmedlet som nettolöneavdraget för bilen avser?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Jag testade att lägga upp bilen i vårt löneprogram och angav 60 000 i fältet "Av Skatteverket justerat förmånsvärde per år(hela beloppet). Jag får då 5000 som belopp på löneart 2101 - Bilförmån.

Om vi kikar på den delen som avser privat körning så blir den anställde förmånsbeskattad för att arbetsgivaren betalar bensinen. Här används normalt sett de här två lönearterna som du visar i ditt exempel: 2103 - Förmån av fri bensin vid tj.bil och 2104 - Upphöjt värde av förmån fri bensin. Ett alternativ till detta är exempelvis om den anställde använder företagets bensinkort vid betalning av bensinen, då kan det vara enklare att kostnaden för privatbensinen dras av från den anställdes nettolön varje månad istället. Då blir det som att den anställde betalar bensinen själv och ingen förmånsbeskattning sker.

Du skriver att det idag är ett schablonbelopp som dras för drivmedlet, det bör vara det belopp som den anställde ska betala för bensin han/hon använt vid privat körning. Jag känner inte till att man använder ett schablonbelopp för denna del.

Om jag missuppfattat något eller om du har fler funderingar får du gärna återkomma igen så ska vi försöka reda ut det.

Men så får man väl inte göra då de använder företagets kort samt att fakturan från bensinbolaget betalas av företaget. Står ju på Skatteverket hemsida att är så fallet måste det förmånsbeskattas och då tolkar jag det som man inte får göra ett nettoavdrag för privatbensinen.
Eller missförstår jag ditt svar?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lena,

 

Det som vi har skrivit i texten ovan är hur du kan hantera detta i programmet, alltså via ett nettolöneavdrag. Skatteverket skriver mer om detta i deras avsnitt Betalning av privat drivmedelskostnad vid bilförmån, där de förklarar att du kan göra ett nettoavdrag direkt på lönen, men först efter upphöjning av priset. Vill du veta mer om detta, rekommenderar jag att du kontaktar skatteverket.

 

Tack för ditt inlägg.

/Victor