Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bilförmån netto - marginalskatt

Jag och min sambo har ett aktiebolag tillsammans där vi äger 50% var. Vi är nu i stånd till att leasa en företagsbil. Bilhandlarna pratar alltid om och visar vilken bra bilförmån netto det blir vid en marginalskatt på 50%. Jo, om man tar ut så pass i lön så blir det "fördelaktigt". De senaste åren har min sambo stått för bilförmånen men kan bilförmånen stå på mig istället eller är det något man kan dela på? Vad blir mest fördelaktigast? Spelar det någon roll vem av oss som står för bilförmånen?

Tack på förhand!

 

 

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Bilförmån är skattepliktig för mottagaren och avdragsgill för arbetsgivaren. Vanligtvis tar man upp en förmån enligt schablon som ska beskattas för mottagaren och vara avdragsgill för arbetsgivaren. Det finns ett alternativ till att betala förmånsskatt på din förmånsbil, det är istället för det belopp du tar upp för beskattning ersätter du istället till din "arbetsgivare" då du också är aktieägare så kan de pengar du ersätter din arbetsgivare då dras från skulden bolaget har till dig. Det blir då ett Nettoavdrag som görs på dig, och ingen förmånsbeskattning. Du kan i nästa steg höja din BruttoLön med det Nettoavdrag som görs, så du är tillbaka på samma lön som innan bilförmånen, skatt och sociala avgifter blir det samma. Nettolöneavdraget och löneväxlingen drar med sig att du ökar ditt löneunderlag för påverka hur mycket utdelning ni kan ta ut till en låg skatt och att din sjukpenninggrundande inkomst blir högre. Vet inte om ni idag tar ut samma lön och kan därför inte säga vilken av er som är mest fördelaktig att ta ut Nettoavdraget på.

Mia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för bra svar! Just nu tar jag ut lite mer lön än min sambo då bilförmånen ligger på honom men vad blir mest fördelaktigt att ta ut nettoavdraget på; den som har mest i lön eller den som har minst i lön?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Generellt sätt är det mest fördelaktigt att lägga nettoavdraget och löneväxlingen på den som har högst lön i familjen eftersom löneunderlaget beräknas på den som har högst lön.

Mvh
Johan
Lord__
MEDLEM

Är lite intresserad av hur man lägger upp det i Visma Lön 100 programmet, är i samma sits här och ska leasa en bil på firman, Maken har t.ex en lön på 29000kr och förmånsvärdet är t.ex 4950kr om jag då höjer bruttolönen med 4950kr till 33950kr, vad lägger jag då in för lönearter på han? Bilförmånsraden vill jag ju ta bort men det går inte eller tar jag Betalt för bilförmån? tacksam för hjälp
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lord,

Hur du gör ett Nettolöneavdrag i lön 100, hittar du i dokumentet Bilförmån-nettolöneavdrag.

Ha en fin dag
/Susan
Lord__
MEDLEM

Hej Susan, men om man vill öka bruttolönen för att det ska synas att han har högre lön i fåmansbolag vid utdelning ex vis då måste jag ha visma 300 som jag förstod det. 
Det går inte göra i Visma lön 100
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Lord!

Jag tänker att du absolut manuellt kan öka månadslönen i Lön 100, det är inga problem. Detta göra man under Lönearbete - Anställda, på den anställde och flik 3 Lön.

Dock brukar man vanligtvis vilja skilja på uppräknad bruttolön och månadslön och det är därför vi rekommenderar att man använder Lön 300, där det finns stöd för bilförmån med nettolöneavdrag och omvänd löneväxling. 

Susan länkar ovan till hur man hanterar detta i Lön 100 och här finns den skrivna hjälpen för hur det hanteras i Lön 300, så kan du se skillnaden i programmen.

Ha det fint!

Moa