Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

DevonCobolt
UTFORSKARE

Blankt i avsändarnamn när anställda får in lön på sitt konto

Hej,

 

vi lägger in bankfilen som skapas genom programmet på banken för att betala lönerna.

Men när sen alla anställda får in pengarna på sitt konto så är det blankt där det ska stå vem avsändaren är.

 

När jag förut för flera år sedan frågade om detta sa ni att när personen som attesterar filen på banken ska göra det så måste den lägga in text där om vem avsändaren är.

 

Jag tycker inte det är rimligt. Det står i löneprogrammet vad företaget heter, ni borde uppdatera så att det automatiskt kommer med i filen. Det är inget vi borde hålla på med själva och lägga till efteråt.

Vänligen uppdatera detta! 

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej DevonCobolt!

 

Vi har sett din fråga och kommer att försöka hjälpa dig så snart som möjligt, men eftersom det är semestertider så kan svarstiden dröja något längre än normalt.

 

/Tinne

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej @DevonCobolt 

Nu vet jag inte vilken bank eller vilket filformat du skickar för löneutbetalning. 

Men i de fall man skickar en XML-fil till banken från Visma Lön finns informationen med i filen, sedan är det upp till banken att hämta upp informationen när filen läses in. 

 

Vilken infomation banken hämtar från filen är inget som vi kan påverka utan lyft ditt önskemål med din bank.

 

/Malin

DevonCobolt
UTFORSKARE

Hej, det är en LB fil. Men det känns konstigt att vi ska behöva lägga in det på banken. Det borde finnas med i er fil? 

Okej, när det gäller LB-fil så finns det tekniska beskrivningar över vad för information som ska/får finnas med i filen. Den information i filen som identifierar avsändaren är bankgironummer eller eventuellt kundnummer. Vi kan inte uppdatera/lägga till information i filen utan måste följa de "riktlinjer" som finns. Alternativet är om banken hos sig kan hämta företagsnamn kopplat till informationen som finns i filen (BG eller kundnummer). Men det krävs säkert en uppdatering eller ändring hos dem för att det i så fall skulle ska fungera.

 

/Malin

DevonCobolt
UTFORSKARE

Okej, tack Malin!