Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bruttosemesterdagar och uttag av enstaka dagar?

Hur gör jag om jag har inställningen Bruttosemesterdagar när anställda med intermittent deltid tar ut enstaka semesterdagar?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej liol!

När det gäller hela veckor är det lätt att hantera bruttodagar för intermittent deltidsanställda, däremot betydligt svårare när det gäller enstaka dagar. Då både semesterlagen och programmet bara stödjer hantering utav hela semesterdagar och inte del utav dag, är det i princip omöjligt att få till detta i programmet, utan att manuellt behöva ha koll på det vid sidan av. Det är också därför vi rekommenderar inställningen nettosemester istället då programmet helt och hållet har stöd för det.
Läs mer om detta i vårt hjälpavsnitt, du kommer dit genom att klicka här.

Tack för ditt inlägg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det jag tänkte på var inte del av dag utan hela dagar men inte hela veckor. T.ex. om den anställde har schema mån-tors, 8 tim varje dag. Och tar semester på måndag. Hur ska man registrera snabbvalet uttag semester då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Som Kalle skriver ovan finns det ingen bra hantering av detta i programmet då det gäller enstaka semesterdagar, då programmet alltid tar en hel dag. I ditt fall skulle programmet behöva registrera men än en dag och det hanteras inte. Vår rekommendation är att ha nettosemester om man har intermittent deltidsanställda annars blir det manuell hantering av det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Elin!
KenArd
CHAMPION

Hej,
Ursäkta men varför finns alternativet Bruttodagar som ett alternativ isf??

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

För en anställd som är intermittent deltidsanställd beräknas vanligtvis antalet semesterdagar och annan frånvaro som nettodagar, vilket oftast också är det rekommenderade beräkningssättet. Det är även möjligt att beräkna antalet semesterdagar och annan frånvaro som bruttodagar, därav har vi i Löneprogrammet valet att arbeta med både Netto och Brutto.

Mia
Christel9
UTFORSKARE

Bra att valet finns! Att jag får välja vilket jag vill använda på ett visst företag!