Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helen_10
MEDLEM

Byte av anställningform mitt i intjänandeåret

Har en anställd som började arbeta i juni 2014 på timmar. Fr.o.m. dec 2014 blev hon anställd med månadslön, heltid. Vårt intjänande år är 1/4 2014 - 31/3 2015 för uttag fr.o.m. 1/4 2015. Kan programmet räkna ut hennes rätta semester eller måste det göras för hand???

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Vilket semestervillkor ligger upplagt på den anställde? Har det varit samma semestervillkor under båda perioderna?
Semestervillkoret ser du under Register - Anställda, fliken Semester.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Helen_10
MEDLEM

Som timanställd hade hon 10, sen 20.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Anställda med semestervillkor 10 räknar en semesterdaglön beräknad på intjänad lön tidigare semesterår medan semestervillkor 20 ger semesterlön med ett semestertillägg beräknad på aktuell månadslön.

Semestervillkoren räknar alltså helt olika i pengarna, men dagarna räknas på samma sätt, och räknas utifrån anställningsdatum och semesterrätt.

Den anställde kommer alltså få semesterlön utifrån semestervillkor 20.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Helen_10
MEDLEM

När jag nu drar ut en semesterskuldlista, blir det rätt semesterlön på henne, eller blir det bara på den tiden som hon har haft sem.villkor 20? Ska jag räkna de båda perioderna var för sig?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Hon kommer få en semesterlön som baseras på hennes aktuella månadslön. Semestervillkoret tittar inte alls bakåt i tiden gällande lönen.
Du kan läsa mer om beräkningsformeln i hjälpavsnittet Semesterberäkning semestervillkor 20/21 - Kollektivavtal, tjänstemän/arbetare med semestertillägg.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~