Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byte av löneperiod

För att byta löneperiod från föregående månad till innevarande månad på anställda med månadslön, vad behöver jag tänka på?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Det du behöver tänka på är att de anställda i så fall ska få två månadslöner utbetalade, den föregående månaden som de annars missar och den innevarande. Löneperioden på lönespecifikationen kommer stå angiven som innevarande månad och vill du förtydliga det på spceifikationerna kan du skriva en textrad om vad som gäller eller ett personligt meddelande till de anställda.

När du betalar ut dubbla månadslöner kommer skatten att bli väldigt hög, högre än om du betalat ut dem separat. Därför kan det vara läge att justera den manuellt med löneart 2203. Beloppet du anger som skatt på den lönearten kommer då att ersätta det belopp som programmet räknat ut.

Sen är frågan om ni även ska ändra avvikelseperioden? Den är föregående månad nu och ska den vara det även i fortsättningen kommer avvikelserna att löpa på precis som vanligt. Skulle ni ändra till ett till och med datum kommer avvikelserna att innefatta en längre period än vad som står på specifikationen, men registrerade snabbval kommer komma med på rätt sätt iaf. Registrerar du avvikelser manuellt med lönearter kommer de också komma med eftersom du gör det direkt på lönespecifikationen.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Det var precis det jag anade, två månadslöner måste betalas vid ändring.
Då får vi lösa det på annat sätt.