Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byte av löneperiod

Hej,

 

Om man vill byta löneperiod på ett företag från Innevarande lön till Släpande lön, hur går man tillväga?

Exempelvis om man börjar med detta från 1 maj, då kommer de anställda inte få lön i maj eftersom de fått lön för 20200401-20200430 den 24:e april.

Sedan i juni får de lön för maj.

Hur hanterar jag detta i löneprogrammet?

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

I löneprogrammet ändrar du detta under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar. När du gör ändringen krävs det att lönen den 24:e april är låst så inte denna påverkas utav ändringen och rent programmässigt behöver du inte tänka på något speciellt efter ändringen. Precis som du säger får de anställda ingen lön utbetald förrän juni nästa gång, vilket innebär att du inte skapar en ny lönekörning förrän i juni i Visma Lön och då får de anställda lön för maj månad. Har ni haft inställningen för avvikelser förgående månad tidigare kommer de anställda i junis lönekörning både ha avvikelser från april och maj. 

Jag tolkar det som att detta är rätt och riktigt avtalat med de anställda också, om inte ska detta göras innan ändring utav löneperiod från innevarande till förgående månad. 

Ha en fin fredag och kommande helg! 
/My