Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byte av semestervillkor från 00-inget semestervillkor

Jag har en anställd som varit timanställd med semesterersättning inkluderad i timlönen vilket givet semestervillkor 00. Nu blir personen anställd med månadslön och semesterdagar. När jag byter semestervillkor så räknar systemet från första anställningsdatumet vilket ger 74 ! semesterdagar. Jag kan inte göra en utbetalning av semesterersättning för att nollställa systemet, svaret blir endast att inget semestervillkor finns. Hur lösa problemet ? Jag vill att systemet ska räkna ut semesterdagar från 1/8 -20 då anställningen övergår till Tillsvidareanställd med månadslön.

5 SVAR 5
Linda_21
MEDLEM

Jag fick upp samma, hade en lärling som fick jobb. Riktigt nice semesterersättning 😂

Det slutade med att jag fick ändra hans anställningsdatum helt enkelt.

 

Hade varit jättebra om man kunde ha historik på anställningsperioder och att den kände av semestern, alternativ en bock att "slutlön" är utbetald och systemet börjar från 0.

Vill bara upplysa om att det inte är tillåtet att låta semesterersättningen ingå i timlönen. Det strider mot semesterlagen.

Man kan betala ut semesterersättningen i samband med lön om det gäller en säsongs- eller extraanställning, men det ska klart och tydligt framgå av lönespecifikationen vad som är lön och vad som är semesterersättning.

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej på er! 

Det stämmer som @Linda_21 skriver. Du kan ändra anställningsdatumet till det datum tillsvidareanställningen ska börja så blir det korrekt. I vårt skriva hjälpavsnitt Byte av semestervillkor kan du se vad som gäller beroende på vilket semestervillkor du byter till. 

 

Vad det gäller historiken så går det att få fram. Om du går via Personal - Anställda - gå vidare in på en anställd - Personalhistorik så kan du där se eventuella ändringar som gjorts. Du kan göra Urval och vid Fält välja Anställd datum för att plocka fram anställningsperioder som tidigare angetts. 

Ha en fin fredag! 🙂 
/My

Jo, men jag skulle vilja se anställningshistoriken direkt, utan klick här och urval där 😀

 

Trevlig helg!

@Linda_21 

Ja, det kan jag förstå. 🙂 

Jag gör så att jag lyfter det som förslag till mina kollegor på utvecklingsavdelningen så ser vi hur möjligheten ser ut för det i framtida versioner. 

/My