Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byte från Lön600 till Lön300

Hej, jag glömde att säkerhetskopiera Lön600 innan avtalstiden löpte ut den 30 november. Nu när jag startar löneprogrammet så kommer jag automatiskt in i Lön300 och måste välja nytt företag eftersom det inte går att starta löneprogrammet med mitt gamla lösenord, får felmeddelande att " detta företag fanns tidigare i Lön600 och går därför inte att starta". Hör gör jag för att få in gamla data från Lön600 till Lön300. Väljer starta nytt företag/skapa företag från säkerhetskopia, men då får jag ju inte alla uppgifter till och med november, utan bara sedan den senaste säkerhetskopiering på USB (har haft problem att säkerhetskopiera på "stickan" eftersom Panda Dome har stoppat alla program/programvaror inkl USB-minne, därför har jag inte kunnat säkerhetskopiera på lång tid). 

 

Hur gör jag för att komma igång med Lön300 och få med alla tidigare lönekörningar?

7 SVAR 7
Davor P1
CHAMPION

Hej,

 

De enda som kan hjälpa dig med detta är Vismas support.

 

Med lite tur kan de förlänga din licens på Lön 600 så att du kan göra en ny säkerhetskopia och därefter gå över till Lön 600

 

//Davor P

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur får jag kontakt med supporten då? Jag trodde det var supporten jag kontaktade när jag skickade meddelande här. 

 

Hälsningar Roger

Hej Roger,

Du når supporten antingen via telefon eller chatt så välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig i den kanalen istället. 

/Tinna

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har jag varit i kontakt med support, via chatt, och även avtal. Har fått en tillfälligt licensnyckel som gäller i 20 dagar för att kunna göra klart decemberlönen innan jag byter till Lön300. 

 

Jag lyckas inte komma åt mina uppgifter i Lön600 trots en tillfällig licensnyckel. Har försökt ladda ner Lön600 ett flertal gånger och varje gång skapas i stället Lön300. Oavsett om jag tar bort programmet eller inte. Jag provade även att beställa ett gratis provperiod i annat namn och annan e-postadress till min dator. Inte heller då lyckades jag starta upp Lön600.

Beställde då testversion till min bärbara dator och lyckade installera Lön600, valde aktivera med kundnr, org.nr och licensnyckel som jag fått från Nicklas Gustafsson på Avtal Support. Då kommer jag till övningsbolaget Lön600 och där är det ju “fejkade” anställda. Vad gör jag för fel? Hur kan jag komma åt mina uppgifter i Lön600?

Jag tror att du har hamnat lite i en rävsax.

 

Förmodligen måste någon på supporten göra lite handpåläggning i din gamla dator för att låsa upp spärrarna.

 

Jag misstänker att det är en låsning i SQL databasen som gör att hur du än försöker avinstallera programmet och installera om Lön 600 så ligger det något gammalt och spökar.

 

Tyvärr går det nog inte att avnistallera SQL express utan att du förlorar dina data.

 

Har du någon backup från lön 600 som du kan läsa in i din laptop? Tyvärr finns det en risk att allt gammalt lönearbete måste göras om om du inte på något sätt kan göra en ny backup från senaste lönekörningen.

 

Jag kan inte garantera att mina tips kommer att vara till någon nytta så du får ta dessa med en nypa salt!!!

 

Då jag inte riktigt vet alla varianter du försökt dig på för att rätta till problemet försöker jag utgå från ett scenario och hoppas att detta kan hjälpa dig vidare på något sätt.

 

I första läget vill jag säkerställa att du har en så färskt backup som möjligt att utgå ifrån i den laptop som du kan använda som "lekstuga" bara för att säkerställa att licensnyckeln låser upp programmet till Lön 600 och att du därifrån i värsta fall får börja stansa gamla löneuppgifter. Detta är ett mödosamt arbete och det vill verkligen till att man håller tungan rått i munnen dessvärre.

 

OBSERVERA ATT INGA GARANTIER FÖR ATT DETTA FUNGERAR GES!!!!!!

 

  • Lägg din säkerhetskopia på ett USB minne.
  • Starta Lön 600 på laptopen.
  • Klicka på NYTT FÖRETAG
    • Bocka i SKAPA FÖRETAG FRÅN SÄKERHETSKOPIA
    • Klicka på OK och följ instruktionerna vidare
  • Nu bör du ha en fungerande installation och kan se vilken lönekörning som är den sista

 

Dags att återgå till din "riktiga" dator och försöka gå vidare här. Du KAN hoppa över hela lekstugan om du vill / vågar.

 

Starta programmet med ÖVNINGSBOLAGET i den version som du kan få igång (oavsett om det är 300 eller 600)

 

Gå in under HJÄLP / OM VISMA LÖN X00

Klicka på UPPDATERA LICENSEN

- Nu bör du kunna lägga in den nyckel du fått från supporten

- Klicka på nästa

- Programmet bör nu låsa upp till version 600. En omstart av programmet och eventuellt även datorn kan behövas.

 

Kommer du åt rätt programversion nu?

 

//Davor P

 

 

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Din instruktion fungerade, tack för all hjälp.

 

//Roger

Hej! 

Jag har bett en av mina duktiga kollegor på supporten kontakta dig så du kan jobba vidare. Tack också till snälla Davor för din hjälp. 

/Tinna