Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byte från tim till månadsanställd i efterhand

Hej,

 

Vi har en anställd som var anställd på tim-basis som blev anställd i oktober 2019. Pga av ett missförstånd blev hans nya anställningsform inte registrerad.

 

Nu är det ändrat from 1 april. Dock undrar jag hur jag ska räkna ut retroaktivt hans lön från 1 oktober 2019 till nu. 

Hur kan jag hantera detta på ett smidigt sätt?

 

Hans timlön 1 oktober 2019-1 april 2020 motsvaras av samma timlön under månadslön. 

 

Timlön 2019-1april 2020= 173 kr(heltid motsvarande 30444 kr)

Ny Månadslön: 30444 kr/2=15 222kr

 

Hjälp vore snällt!

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

 

I lön 300 kan du använda dig utav snabbvalet Övriga tillägg/avdrag för att betala ut den retroaktiva lönen, använd någon/några utav lönearterna 1175 Retroaktiv lön, ej semestergr lön1176 Retroaktiv lön, semestergr lön och 1177 Retroaktiv lön, semestergr rörlig beroende på hur underlaget för semesterberäkningen ska påverkas. Beloppet får anges manuellt och beloppet får du enklast fram genom att kolla på perioden från oktober 2019 till dess att löneperioden ändrats. Du får kika på eventuell månadslön, sjuklön, övertidsersättning m.m som har betalats ut, vad den anställde skulle haft enligt den korrekta månadslönen och betala ut mellanskillnaden.

En rekommendation är att använda en utav utskrifterna för Lönehistorik under Utskrifter och spårning - Utskrifter så behöver du inte gå igenom lönebeskeden var för sig. 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My