Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byte löneperiod / tidigare lönekörning

Hej

 

Vi har idag löneperiod och avvikelseperiod 21-20 med utbetalning den 25 varje månad. Detta blir ibland lite stressigt/omöjligt beroende på helger och helgdagar. Ett exempel är december i år (även förra året) då vi vill betala ut löner före julafton då 21 infaller på en lördag, det är då omöjligt att få ut pengar till alla banker före julafton.

 

Vi skulle nu vilja byta både avvikelse och löneperiod från 21-20 till 16-15 varje månad. Hur går man enklast tillväga med detta utan att trilla ned i någon fallgrop man inte tänkt på?  Vi använder och synkar med visma lön anställd.

 

Alternativt är att vi gör en förskottsbetalning tidigare och sen korrigerar avvikelser i januari. Vi försökte oss på detta förra året med resultatet att vi fick sitta manuellt  och lägga in avvikelser då decembers avvikelser aldrig kom med i januari. Jag kollade då med er support och fick beskedet att vi skulle gjort en extra lönekörningen i december i visma lön för att synka avvikelser från visma lön anställd, sen ta bort den körning, det skulle då kommit med på ordinarie lönekörning i Januari.

Har jag förstått rätt här?

1. Kör lönekörning tidigare än 21, inga avvikelser kommer med här.

2. Kör en till lönekörning efter 21 i december för att synka avvikelser från visma anställd lön

3. Ta bort denna lönekörning från systemet. Avvikelserna kommer då med på januari lönekörning

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Larsh_

Jag förstår att det kan bli stressigt för er. Det är faktiskt inte ovanligt att man har förgående månad som period heller. 🙂 
Åter till din fråga. Om jag tolkar dig rätt så vill du ändra detta till kommande lön som ni betalar ut den 23:e december och då kommer det vara både löneperiod och avvikelseperiod som kommer vara bruten mellan den 16-15 varje månad. Du kommer inte behöva skapa extra lönekörningar här men det kan vara någon manuell korrigering. Jag lägger in stegen nedan som du kan gå efter för att göra det enklare. 🙂 

1. Du kan inte ha skapat lönekörningen för december än utan alla lönekörningar som finns upplagda i programmet bör vara låsta och avslutade. Om inte så behöver du åtgärda detta först. 

2. Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar för att ändra t.om datum för perioderna och Spara

3. Nu är löneperioden och avvikelseperioden åtgärdad i löneprogrammet, nu ska du åtgärda den i Visma Lön Anställd också. Det gör du via en synkronisering av register under Arkiv - Synkronisera Internettjänster
När löneperioden är åtgärdad i Visma Lön Anställd så kommer de anställda kunna Klarmarkera sina tider när det blir dags (alltså efter den 15:e) och eventuella attester kan göras. 

4. Du kan sedan skapa lönekörningen som du brukar och synkronisera ner tiderna till Visma Lön. Eftersom lön och avvikelser i Novembers lönekörning registrerades fram till den 20/11 så ska ju inte lön och avvikelser som registreras från den 16/11 in på lönekörningen igen utan det blir från den 21/11 denna månaden. Avvikelser ska programmet hålla reda på åt dig och kommer inte ta med avvikelser som redan betalats ut i November men du behöver däremot korrigera eventuella månadslöner och timlöner. 
För timavlönade kan du ändra timmarna manuellt på löneart 1106 om du ser att den anställde får betalt för dagarna mellan den 16-20 igen. 
För månadsavlönade hade jag eventuellt ändrat till löneart 1103 - Daglön istället för 1101-månadslön och betalat ut korrekt antal dagar där istället eftersom det i detta fallet inte blir en hel månadslön. Du behöver bara lägga in datumen så plockar programmet upp korrekt belopp. 

Sen är det alltid bra att dubbelkolla så att allt blivit rätt ändå, kika igenom lönebeskeden och kolla att det är rimligt. 

Skulle du fastna eller stöta på patrull så är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten via telefon eller chatt också såklart. 

Ha en trevlig helg! 
/My