Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Dagsavdrag och kalenderdagsavdrag för föräldraledighet

Hej. Vad är skillnaden på löneart 3305 (dagsavdrag) respektive 3309 (kalenderavdrag)och vilken löneart rekommenderas att använda till en föräldraledig anställd med månadslön?

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Vid ett dagsavdrag räknar man ut ett värde på arbetsdagarna i månaden, utan helgdagarna, genom att ta månadslönen efter eventuell löneväxling/21.
I formler för dagsavdrag räknar man med 21 arbetsdagar i snitt per månad.

För ett kalenderdagsavdrag räknar man istället ut ett snittvärde per kalenderdag, så alla dagar under året får samma värde. Beräkningsformeln är då istället (månadslön efter eventuell löneväxling*12)/365.

Dagsavdrag används vanligtvis när man gör avdrag för upp till 5 dagars ledighet. Är det mer än 5 dagars ledighet används kalenderdagsavdraget istället för att få ett mer rättvist avdrag.

Det finns även timavdrag att välja på och beräkningsformeln där är (månadslön efter eventuell löneväxling*12)/(52*veckoarbetstid). Vanligtvis används den lönearten om man är föräldraledig del av dag men det finns kollektivavtal som säger att man ska räkna på det här sättet även vid hela dagsavdrag. Därför är det viktigt att du kontrollerar i avtalet vad som gäller för den anställde.

Är en anställd föräldraledig en hel månad görs ett avdrag på hela månadslönen med löneart 3313 eller 3315 beroende på om det ska vara semestergrundande ledighet eller inte.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför känner programmet inte av att man ska ha arbetsdagsavdrag när man är ledig mindre än 5 dagar i samband med helg? (så fort helgen är inkopplad så blir det kalenderdagsavdrag....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sofie!
I föräldraledighetslagen finns inga anvisningar om hur beräkning av löneavdrag för föräldraledighet ska göras. Det brukar istället regleras av kollektivavtal eller en personalhandbok på företaget. Därför finns det många olika sätt att se på hur avdraget ska göras.

Du kan själv välja i snabbvalet om du vill ha ett, tim-, dags- eller kalenderdagsavdrag, men programmet föreslår ett alternativt som är vanligt.

Är du ledig enbart en fredag och inte fredag till söndag kan du registrera ett dagsavdrag på enbart fredagen. Drar du snabbvalet över lördagen och söndagen med föreslår programmet ett kalenderdagsavdrag, om det inte ingår någon arbetsdag eller arbetstimmar på lördagen och söndagen. Men du kan ändra i snabbvalet om du vill att det ska registreras som dags- eller timavdrag även om du markerar alla tre dagarna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Sofie!
Som ett tillägg till mitt svar ovan kan jag säga att vi ska se över hur programmet hanterar frånvaro som är färre än 5 dagar vid helgdagar och istället föreslå ett dagsavdrag även där. Det är vanligast  när frånvaron är kortare än 5 dagar, precis som du skriver. Jag kan inte svara på när det kommer att göras men vi har det med oss iaf.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Det blir väl oftast ett mindre avdrag med dagsavdrag än kalenderavdrag?

Kan man för att optimera då säg ta måndag-tisdag föräldraledigt, onsdag semester, torsdag-fredag föräldraledig? Sedan upprepa detta veckan efter.

MVH

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andsve!
Tittar man på ett enskilt dagsavdrag jämfört med ett enskilt kalenderdagsavdrag är dagsavdraget större. Detta eftersom kalenderdagsavdraget ofta inkluderar helgdagarna med.

Tanken är att om du är föräldraledig en längre sammanhängande period, alltså mer än fem dagar i sträck, blir avdraget per dag lite lägre men samtidigt görs avdrag för helgerna med. Att vara föräldraledig under själva arbetsveckan och ändå få lön för helgerna när man inte arbetar känns inte rimligt.

Är man ledig torsdag-fredag och måndag-tisdag har man helgen däremellan och ingen arbetsdag i ditt fall. Därför bör det bli ett kalenderdagsavdrag hela vägen från torsdag till tisdag, totalt sex dagar. Bryter man med en semesterdag på onsdagen påbörjar man ett nytt kalenderdagsavdrag på torsdagen som löper till nästa tisdag osv.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur fungerar det om man har en anställd som är föräldraledig varje måndag och fredag under 6 månaders tid. Ska jag då använda dagsavdrag eller kalenderdagsavdrag?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om du registrerar frånvaron från fredag till måndag med snabbval väljer programmet som standard ett kalenderdagsavdrag, vilket alltså inkluderar lördagen och söndagen också. Följer ni ett kollektivavtal behöver du kontrollera med det innan du registrerar frånvaron, ifall det till exempel säger att frånvaron ska registreras som dagsavdrag eller timavdrag.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Önskan om att programmet kunde känna av om föräldraledigheten är semestergrundande eller ej... idag måste man hålla koll på det manuellt, visst? 
Jessica_
UTFORSKARE

Hej,

 

En anställd var Föräldraledig 30/9-13/10. Hen arbetar måndag-fredag.

Den 30/9 drogs på förra lönen som ett Dagsavdrag, löneart 3305. Var det rätt? Eller ska jag reglera om det så det räknas som ett Kalenderdagsavdrag, löneart 3309? Eller det blir ingen skillnad på beloppen?

 

Vad jag förstår ska man räkna med den mellanliggande helgen när man har FL en längre tid (och dags-beloppet/-avdraget blir då lägre), MEN ska man även räkna med den sista helgen (som ju egentligen ligger EFTER ledigheten) i avdraget, eller ska jag inte göra avdag för 12-13/10? Det blir ca 2.500 kr skillnad...

 

Tack på förhand!

Mvh Jessica