Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

InfoWilliam1
UTFORSKARE

Differans i avstämning mellan bokföring och utskriften semesterskuldlista i Visma lön 600

Hej! Sitter med avstämning för en kund och noterade att vi har en differens på ca 50 Tkr på konto 2920. Alla tidigare lönebesked är bokförda utifrån riktiga underlag från kunden i visma lön 600 där vi sedan exporterat bokföringsdata till Visma eEkonomi. 

Varför får vi då olika saldon i visma lön 600 och visma eekonomi?

/William

/William
3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej William!

 

Detta är något som är svårt att undersöka närmre via forumet, men jag vill skicka med dig vårt hjälpavsnitt som beskriver varför det i vissa fall skiljer sig mellan semesterskuldlistan och bokföringen.

 

Om du har några fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet eller kontakta mina duktiga kollegor på supporten.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Det uppstår alltid en differens mellan bokföringen och semesterskuldlistan eftersom bokföringsjournalen vid lönekörning endast tar hänsyn till månadens intjänade semester genom en preliminär bokning i procent. 

Semestern som de anställda plockar ut justeras enligt de inställningar som finns på den anställda (semestervillkor).

 

Eftersom den preliminära beräkningen endast tar hänsyn till månadens intjänade semester i procent så blir det differens om den anställde har semestervillkor 20. Semestern som är intjänad förändras när det sker en lönejustering, men den förändring genererar ingen bokföringsorder i Visma Lön.

 

Under företagsinställningar/bokföring så ligger det 12 % som standard vid beräkning av semesterlöneskuld, detta är oftast alldeles för lågt. Jag har justerat detta till 13 % för att få en någorlunda bättre bokföring, men varje kvartal så tar jag ut en semesterskuldlista och justerar bokföringen utifrån korrekta siffror. 

 

//Carina

KenArd
CHAMPION

Hej William,

Det här problemet är lika gammalt som när Debet & Kredit uppstod på 1300-talet:)

 

Här är lösningen:

Ta bort semester uppbokningen under fliken "bokföring" i företagsinställningar.

Boka sedan semesterskulden manuellt varje månad enligt semesterskuld listan så kommer du få gåshud

när du ser hur det stämmer på nano öret varje månad. Tyvärr är det intekrångligare än så:)

 

Kenneth