Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Dina bästa tips gällande lönehantering!

I december gjorde vi en undersökning bland några av våra användare av Visma Lön där hälften av de 400 som svarade berättade att de är självlärda.

Lönefrågor tycker jag är ett komplext område och du som har jobbat med lönearbete ett tag håller säkert med mig.

Jag har märkt att just lönehantering är ett ämne här i forumet som många är intresserade av, kunniga i och gärna vill diskutera.

Därför undrar jag om du skulle vilja dela med dig av två saker:

1: Vad önskar du att du hade vetat/kunnat när du började med lönearbetet?

2: Vad har du för knep/kan idag som du vill dela med dig av till andra löneadministratörer? (det behöver alltså inte vara nybörjarknep, och kan också vara ett tips på någon funktion i något av våra löneprogram).

Jag tar tacksamt emot all input! Min förhoppning är att jag kan snappa upp något som kan förenkla löneadministratörens vardag på ett eller annat sätt!

SHARING IS CARING! ♥
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
2 SVAR 2

Utskriftsfunktionen är något som jag har upptäckt värdet av mer och mer!
Nu har jag börjat ha stor nytta av dem även inför bokslut: exempelvis att skriva ut semesterskuld per ett visst datum, eller medeltal anställda för senaste bokföringsåret.
Jonathan Mattsson
ANSTÄLLD

Hej!

Vilket bra tips av dig Ann-Sofie Norin. Jag fortsätter tråden med ytterligare två tips!

Det första är vår alldeles egna Löneskola som vi delar ut helt kostnadsfritt! Den löneskolan passar lika bra om du är löneadministratör och saknar utbildning eller om du bara behöver fräscha upp dina kunskaper.  Löneskolan är även underlaget till utbildningen i Visma Lön som vi erbjuder. I den skriver vi om flera olika delar såsom: Löneadministration för Nybörjare, Arbetstid, Semesterregler och mycket mycket annat. I mina ögon ett helt fantastiskt erbjudande!

Det andra tipset som jag skulle vilja pusha på lite extra är en funktion inne i Löneprogrammet som alla kanske inte har koll på. Inne under Lönearbete - Lönearter/Ackumulatorer får man upp en lista på Lönearterna och Ackumulatorerna som finns i programmet. Skulle man dubbelklicka sig in på en av lönearterna och fliken 3 så finner man en beskrivningsruta till höger. I den rutan kan man få fram information om lönearten. Typ som när den ska användas, exempel på när den kan användas, hur beräkningsformeln ser ut, övrigt samt även tips!

Ackumulatorerna ser ut på nästan samma sätt. Den stora skillnaden är när man går in på en ackumulator så har du inga flikar. Men du kan fortfarande få fram en beskrivningsruta.

Ska bli fortsatt jättespännande att se vad ni andra har för tips och råd!

/ Jonathan