Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Safija
UTFORSKARE

Drivmedelsförmån nettolöneavdrag

Hej,

En anställd utöver bilförmån har även fritt drivmedel för privata körningar (företaget står för all drivmedel).
Jag "fixar" detta i Visma Lön 600 genom att använda arter 2103, 2014 två gånger, en vanlig med drivmedelsförmån och sen samma belopp med minustecken, samtidigt som jag lägger samma belopp på arter 1180 och 1306 (betalt för bilförmån). Det känns faktiskt fel för att på 1306 (betalt för bilförmån) skulle registreras bara belopp på just "bilförmån"

Någon mer här på forumet som också jobbar med fritt drivmedel? Hur gör ni? Eller någon annan som kan bra Visma Lön 600?

Tacksam för all hjälp!



6 SVAR 6
Annapanna1
UTFORSKARE

Vi har fritt drivmedel, men använder bara löneart 2103 (och den kopplade 2104). Det är ju fritt, så den anställde betalar bara skatt på förmånen.
Tyvärr förstår jag inte alls hur lönearterna används i ditt exempel ovan. Vad är 2014 för löneart? 


Tack för ditt svar Annapanna!

" Vad är 2014 för löneart? "

Oj, det är jag som skrev fel. Använder inte 2014 utan 2104, samma som du

Ja, det är så som du säger men för att komplicera ville "de" att man betalar även för den förmån via nettolöneavdraget samma som man gör med bilförmån ... därför detta inlägget 😞 
Undrar om det är någon överhuvudtaget som gör så med drivmedelsförmåner, betala den via nettolöneavdraget i stället för att betala bara skatt på förmånen.

Jaha, att siffrorna blivit omkastade gjorde det lite lättare att förstå. 😉 
Vad gäller nettolöneavdrag så jobbar vi inte med det, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig...

Tack ändå!

Hoppas någon från Visma support hör av sig 🙂
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Safija,

Vet inte om du har sett instruktionen vi har gällande Nettolöneavdrag för drivmedel vid privat körning med förmånsbil? De små exempelrutorna blir läsbara om du klickar på dem och ett tips kan vara att du testar i Övningsbolaget så det blir som du har tänkt dig. Hoppas det kan underlätta och hjälpa dig med din hantering. 

Önskar dig en fin dag! 
/Kristina 

Hej!

 

Jag hittade den här tråden och tänkte bara uppdatera er lite. 🙂 

Från och med 2021 tillkommer det en ruta i arbetsgivardeklarationen där du ska redovisa betalt för drivmedel vid privat körning, ruta 098.

Idag kom version 2021.0 av Visma Lön med stöd för detta.

 

Har du anställda som har betalar för drivmedel behöver du justera dina lönearter: Hur anpassar jag lönearterna till de ändrade reglerna för redovisning av drivmedel vid privat körnin...

 

God jul! 🎅

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~