Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Ej semestergrundande frånvaro

Hej

Vid uttag av FL efter 120 dagar. Dvs då ledigheten inte längre är semestergrundade. Då den anställde kan ha ungefär tio icke sem. Grundade dagar utan att det påverkar nästkommande års semester. Hur räknar programmet om låt säga en anställd vill ta ut två veckors FL. Bör jag lägga upp det som sju kalenderdagar eller tio arbetsdagar. Vilken följd har de båda alternativen?
1 SVAR 1

Re: Ej semestergrundande frånvaro

Hej liselotteA12,

Denna beräkningsformel används för att räkna ut hur många betalda semesterdagar den anställda har rätt till. Tänk på att alltid avrunda uppåt till hela semesterdagar. 

((Anställningstid hela kalenderdagar – Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar

Så om jag antar att din anställd varit anställd ett helt år och har semesterrätt 25 dagar samt varit föräldraledig i 2 veckor så blir formeln ((365 - 14) / 365) *25 = 24,041 vilket avrundas till 25 betalda semesterdagar. 

Om föräldraledigheten är max fem dagar görs ett dagsavdrag, avdrag för en arbetsdag. För längre sammanhängande föräldraledighet görs kalenderdagsavdrag, då görs avdrag även för arbetsfria dagar. Prova gärna att lägga in föräldraledigheten med programmets snabbval så ser du att programmet ger dig möjlighet att välja vilken typ av avdrag du önskar göra men föreslår kalenderdagsavdrag.

Har du ett fackligt avtal som säger något annat så bör du följa deras rekommendationer. 

Ha en fortsatt fin dag!

/Kristina