Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

En anställds skuld till företaget vid ex. föräldraledighet.

Hej!

Månadslön innevarande månad. Avvikelser månaden efter.

Vid längre föräldraledighet eller tjänstledighet så dras den anställde med en skuld till företaget.

Första månaden i arbete efter ledighet får personen ingen lön då skulden "kvittas".

Hur kan man kvitta skulden direkt utan att en skuld har uppstått på lönebeskedet?

Enligt arbetsrättslig expert från Simployer Tholin så ska den anställde informeras om att de har en skuld omedelbart när de går på ledighet och att de ska ges möjlighet att avtala om frivillig kvittning av skulden direkt. 

Min fråga är hur jag hanterar detta i Visma lön 600 då det inte ännu uppstått en skuld i lönebeskedet?

Hur ska jag lösa detta?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

 

Första månaden den anställde är föräldraledig kan du på lönebeskedet plocka upp snabbvalet Övrig frånvaro och registrera föräldraledigheten. Då går det bra att ange datum innevarande månad även om det frångår i ordinarie frånvaroperiod. På så sätt dras föräldraledigheten av på innevarande månadslön och ingen skuld skapas. 

Viktigt att poängtera är att följa ovanstående moment på lönebeskeden under hela föräldraledigheten om den anställde vill kvitta skulden direkt. 

 

Ha en fin helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för svaret. Jag känner till att detta är en möjlighet men vill gärna undvika detta då det är lätt att den "mänskliga faktorn" ställer till det.

Det finns alltså inget annat sätt?

Det är så det hanteras i Visma Lön idag om man vill att en specifik frånvaro ska frångå ordinarie frånvarohantering, finns ingen annan lösning just nu tyvärr. 
 

Du får ha en härlig midsommar!

/My