Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Engångsskatt vid semesteruttag

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-03-11 13:35 )

Detta med engångsskatt vid semesteruttag verkar aldrig bli löst! Hur skulle det vara om ni verkligen tar tag i detta och lägger in så man kan välja själv. Eller att det kommer automatiskt när det är semesteruttag. Ska ju vara engångsskatt enl. skatteverket! De anställda vill ju se klart på sitt lönebesked att det är engångsskatt på semesteruttaget. Nu får jag göra en separat utbetalning på semestern för att det ska bli rätt och för att personalen ska se att det är rätt skatt.
Kasst att ni inte tar tag i detta omgående!!!!!!!!!!

14 SVAR 14
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Engångsskatt vid semesteruttag! - Lön 300/600

Engångsskatt ska det vara vid semesterersättning, dvs när en person slutar och får utbetalt sin intjänade men ej uttagna semester.
Vid vanligt semesteruttag ersätter ju semesterlönen månadslönen, och då ska det väl dras vanlig tabellskatt.

Highlighted
UTFORSKARE

Jag tolkar på samma sätt som Robert - tabellskatt på semesterlön och engångsskatt på semesterersättning (slutlön).
Highlighted
NY MEDLEM

Nä, enligt skatteverket så ska semesterersättning som betalas ut i klumpsumma på sommaren så ska det dras engångsskatt. Ringde upp skatteverket förra året och fick detta svar. Det gäller INTE bara när man slutar utan även sommarsemester.
Highlighted

Kollade och det stämmer iofs. Fast då måste man ju kolla så att man har rätt engångsskatt inställd. Kan tycka att tabellskatt stämmer bättre då en normal semesterlön inte sticker iväg så där förtvivlat i skatt. En utbetalning av hela tillägget vid ett och samma tillfälle möjligen kan vara aktuellt. Kollade i lönearterna och det finns ju 9103 (semesterersättning engångsskatt) och 9104 (semesterersättning tabellskatt) i standard. Är dock inte så hemma på löneprogrammet så dom kanske inte är aktuella. 
Highlighted
NY MEDLEM

Är det en fråga om begreppsförvirring?
Semesterlön, semestertillägg och semesterersättning. Det är tre begreppen i löneadministrationen, och för mig är det olika saker med olika regler.

Min åsikt är (men det betyder ju inte att jag har rätt):

1. Semesterlön: ersätter normalt ordinarie lön och tabellskatt tillämpas.

2. Semestertillägg: är det där lilla extra beloppet (% x månadslön x semesterdagar) som tillkommer på semesterlönen. Engångsskatt används, speciellt om hela tillägget betalas ut samtidigt vilket ju är ganska vanligt.

3. Semesterersättning: betalas normalt ut när en person slutar. Engångsskatt gäller.
NY MEDLEM

Semesterlön - tabellskatt
Semesterersättning - engångsskatt
Semestertillägg ≤ 20 st - tabellskatt
Semestertillägg ≥ 20 st - engångsskatt
Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Engångsskatt vid semesteruttag

Är ytterst förvånad över att detta med engångsskatt inte fungerar med automatik i systemet!! Det går ju inte att ens att göra en löneutbetalning med engångsskatt utan att det blir fel för de som tar ut semesterlön/tillägg och ska ha tabellskatt!

Supporten säger att de följer Skatteverkets regler, men så är ju inte fallet här! Visma bör se över detta omgående, för att vi som arbetsgivare är ska kunna dra korrekt skatt och inte orsaka att den anställde  får restskatt.

Jag tror Visma har blandat ihop begreppen semesterlön/semestertillägg/semesterersättning i snabbvalen. Därav denna bugg!

Ser fram mot en förklaring från Visma och även en plan för när rättelse kan ske i programmet.

Highlighted
MODERATOR

Hejsan! 

Jag tänker att vi tar olika exempel på scenarion som programmet erbjuder för att lättast se vad ni inte tycker stämmer. Jag använder våra snabbval Semester, uttag och Semester, ersättning för att hämta lönearterna.

Exempel 1: Uttag av semester och semesterersättning vid slutlön med semestervillkor 20

Löneart 3215 - Semesterlön betald = Tabellskatt
Löneart 9103 - Semesterersättning, engångsskatt = Engångsskatt

Semestertillägget drar engångsskatt om du betalar ut tillägget i klump.

Löneart 9109 - Semestertillägg betalda dagar = Engångsskatt

Betalas det ut vid uttagstillfället dras tabellskatt. 
Löneart 3216 - Semestertillägg betalda semesterdagar = Tabellskatt 

Exempel 2: Uttag av semester och semesterersättning vid slutlön med semestervillkor 10. 

Löneart 3220 - Semesterdaglön betald = Tabellskatt 

Exempel 3: Semesterersättning med semestervillkor 30

Använder du snabbvalet semester, ersättning så får du markera engångsskatt eller tabellskatt. 

Löneart 9104 - Semesterersättning, tabellskatt = Tabellskatt

Vad jag förstått från skatteverket så ska detta stämma men såklart vill jag ha er input på vad ni tycker blir fel. Vill också inflika att det under Lönearbete - Lönearter går att klicka in på vissa lönearter och ändra skatteavdraget i rutan för Skatt. Systemlönearterna 91xx går däremot inte att ändra. 

Återkom gärna! 
/My 

Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

det ser ut som att lönearterna i sig är rätt, men det är Vismas styrning av lönearterna som blir felaktig.

Ett exempel: en anställd är långtidssjukskriven under flera år och har ingen möjlighet att ta ut sin semester, utan ska få ut semesterersättning i pengar istället. Skatteverket säger då att det ska vara engångsskatt.

Väljer jag då snabbvalet "semester, ersättning" och bockar i utbetalning semester i pengar - sparade dagar så genereras följande lönearter:

9156- Utbetalning semesterdagar i pengar, uttag sparade

- 3224- Semesterlön sparad

- 3225- semestertillägg sparade sem.dagar

Det är lönearterna  3224 och 3225 som är felaktiga, då dessa är inställda med tabellskatt. Går man in och ändrar dessa till engångsskatt så ändrar man också till engångsskatt för alla som tar ut sina semesterdagar, då samma lönearter även används vid uttag i dagar. Så därför kan man inte göra denna ändring på lönearterna. 

Mitt förslag är att man kopplar nya lönearter (som är inställda med engångsskatt) till systemlönearterna 9155 och 9156, som är avsedda att endast användas vid uttag av semesterersättning i pengar. Detta är ju något som Visma måste göra, då vi kunder inte kan ändra systemlönearter.

När jag pratade med supporten den 19 augusti 2020, så fick jag besked att de jobbade på en lösning på detta problem, men att det i dagsläget inte var klart.