Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Expertskatt / nyckelpersoner

Hej,

 

Vi har en anställd som fått detta beviljat. Jag (eller någon annan här för den delen) har aldrig stött på detta tidigare. Någon som har nått smart förslag på hur man löser detta i Visma Lön 600?

 

25% av lönen är alltså befriade från skatt och arbetsgivaravgifter. Vill ju även lyckas rapportera detta till Skatteverket på något smidigt sätt.

 

Tack på förhand!

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Frida!

Tack för en ovanligt klurig fråga 🙂 Jag vill börja med att vara tydlig med att detta är inget som vi har stöd för i programmet men självklart vill vi ändå försöka hjälpa dig att lösa detta. 

 

Vi har kommit fram till följande förslag som du skulle kunna kika på:

Antingen så kan du skapa en nettolöneart genom att du kopierar löneart 1227 Övrig nettoersättning som du kodar så den hamnar på ruta 035 i  arbetsgivardeklarationen och där lägger du in 25% av inkomsten.

Tanken är att du sedan minskar ner lönebeloppet du har på löneart 1101 Månadslön med samma belopp. Då tycker vi att det ser fint ut på arbetsgivardeklarationen.

Däremot kan vi inte ställa in att nettolönen är semester- eller arbetstidsgrundande om det skulle vara aktuellt i ert fall. 

Ett annat alternativ är att du väljer att hantera allt helt manuellt, alltså justera skatten manuellt med hjälp av löneart 2203 Manuellt framräknad preliminärskatt och även arbetsgivardeklarationen för den anställda manuellt. 

 

Som sagt, väldigt klurig fråga och jag vill be dig att noga stämma av så det du redovisar till Skatteverket blir helt korrekt.

 

Ha det fint! /Tinna

haha, klurigheter är ibland nödvändigt för att motionera de små grå 🙂

 

Tack för er återkoppling iaf, ska ta och titta på den och hoppas vi får till det. Skulle vara så skönt att slippa räkna och rapportera manuellt varje månad 🙂

Verkligen! Hoppas att du hittar ett bra sätt att lösa det på.  

/Tinna

Hej igen!

 

Hur kodar jag så att den hamnar i ruta 35?

och en till..

 

om det behövs, finns möjlighet att justera arbetsgivaravgifterna manuellt? hur i så fall?

Hej Frida! 

Om du väljer Lönearbete - Lönearter - Dubbelklickar på lönearten och sedan går in på fliken 2. Övriga uppgifter så kan du välja vilken ruta på arbetsgivardeklarationen som du vill att lönearten ska påverka. 

Justering av arbetsgivaravgifterna gör du manuellt på Skatteverkets sida och vill du få hjälp med hur så behöver du ställa frågan till dem för bästa hjälp. 

 

/Tinna

Hej!

Har vi kommit vidare i programmet med hanteringen av Expertskatt? Vi har en person som har expertskatt, det går ju inte att lägga nettoersättning eftersom lönen i sin helhet ska vara semesterlönegrundande och även påverka arbetstidskonto. 
Skatten har vi lagt in som en jämkning i kronor eftersom det är samma belopp varje månad som inte ska beskattas. 

Kan vi på något sätt lägga in att arbetsgivaravgifterna ska dras på månadslönen i flik 3 men inte på den löneart jag skapat för "månadslön expertskatt" ?

 

/ Johanna

Hej Johanna!

 

Som min kollega Tinna skriver ovan så har vi i dagsläget ingen hantering av expertskatt i programmet, men vi har försökt att hitta en annan lösning för dig som du kan använda dig av.

 

På lönebeskedet så kan du lägga upp följande:

 

- En löneart som inte är grundande för arbetsgivaravgifter som du kodar med fältkod 035 
- En löneart för resterande månadslön
- En löneart för manuellt framräknad preliminärskatt med beräkningsformel 0,3*LöneartBelopp(11002)
 

Då skulle det kunna se ut som nedan:

 

Ett annat alternativ är att manuellt räkna fram preliminärskatten varje gång, om det finns fler lönearter som är skattegrundande.
Sedan får du ställa in de lönearter som är semestergrundande och påverkar att arbetsgivaravgiften blir rätt.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig vidare, återkom gärna om något känns oklart.

Önskar dig en fin torsdag!

/Tinne