Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Extralön som avser förgående år

Panik!  Ska göra en xtralön idag till företagsledaren som avser December 2018. Den lönekörningen är låst och lön utbetalad i december. Hur gör jag enklast för att det ska bli rätt nu med deklaration som ska in på torsdag?

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får göra tillägget manuellt på deklarationen om du inte kan göra lönekörningen så den blir före 31/12 och ta ut en ny deklaration för december
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Borde gå att köra en Extra lön och sedan välja att bokföra så att lönen läggs på avräkningskonto t ex 2893 om VDn är ägaren eller typ 2820 kortfristiga skulder till anställda.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om betalningen hör samman med 3:12 regler bör du försäkra dig om att det inte redan är försent så att inga följdfel uppstår

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utbetalningen av extralönen måste i så fall vara registrerad i december.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej tack för svar, Gjorde enligt Assistents svar . Tack:)   Japp tack Mikael allt är under kontroll.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu fattar jag noll. Ska man redovisa arbetsgivaravgift via fil på löner för december-18. När jag loggar in på skatteverket så ligger deklarationen där?
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Du redovisar på samma sätt som du gjort tidigare på Skatteverket. Det är först lönen som utbetalas i januari som ska redovisas på individnuivå - AGI. (Om man inte har gjort det sedan 1 juli -18.)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla. Man är ju livrädd att göra fel.
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ja det är inte roligt om det blir fel, men ringar man Skatteverket och talar om att man gjort fel och att man behöver hjälp att rätta är dom schyssta och hjälper till (bara man får en köplats). Lönen som utbetlas nu i januari ska redovisas via AGI och den lämnas på Skatteverkets Mina Sidor , arbetsgivare och sedan kan man välja att läsa in filen.