Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast anställd med timlön

Vi har en ny anställd som är tillsvidareanställd, fast han ska ha timlön med semesterutbetalning löpande varje månad. Fråga 1. Hur fungerar detta? 2. Hur lägger jag in detta i programmet Lön 600? Jag har provat lägga in det, men då kommer inte semesterersättningen med i lönekörningen.

Tack på förhand /Emelie

8 SVAR 8
KenArd
CHAMPION

Hej Em,
  1. Välj timlön på flik 2 (anst.registret)
  2. Sätt timlönen på flik 3
  3. Välj semesteravtal 30 på flik 5
  4. Bocka i betalas automatiskt på varje lön 
MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kenneth,
Tack för ditt svar.
Dock är det såhär jag gjort, men semesterersättningen kommer inte med i bruttolönen i lönekörningen. Den kommer upp som vanligt, men summan räknas inte in i lönen. Hur kommer detta sig?
Jag har honom som arbetare, tillsvidare.. och som ovan. Ändå måste det vara något som är fel?

Tack Mvh/Emelie
KenArd
CHAMPION

Hej Emelie
Enligt semesterlagen ska semesterersättningen sär redovisas när man får den utbetald löpande varje månad. Det är endast om man arbetar en tillfällig kort period den kan bakas i i lönen.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Okej, men vad betyder detta? Kan vi inte betala ut semesterersättning varje månad då? Eller kan man göra det i enskild lönekörning? Eller hur fungerar det?

Tack på förhand! Mvh
/ Emelie
KenArd
CHAMPION

Hej Emelie,
Absolut det kan ni visst göra men låt det bli som programmet gör.
Timlön för sig sedan kommer semesterersättningen under på en separat rad.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaha, nej men alltså de ska ju redovisas på två olika rader... problemet är att den raden där Semesterersättningen kommer upp på, att den inte räknas på på bruttolönen. Tänkte om det beror på att jag valt just Arbetare eller Tjänsteman / fast anställd? Vad är korrekt att välja liksom för en tilllsvidare anställd med timlön och ska ha utbetalning av sem.ers. löpande?
Eftersom under Flik 5 står det ju Semesterersättning för Säsongsarbetare/extra jobb.
Är det pga. detta som programmet inte räknar på Semesterersättningen på Bruttolönen?

Tack! MvH Emelie
KenArd
CHAMPION

Hej Emelie,
Verkar knasigt..
Du menar att summan för semesterersättningen inte läggs på påa bruttosumman längst ner till höger?

Prova att klarmarkera och spara och se om det blir någon skillnad..

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis..... därför trodde jag att jag missat något, som t.ex. om man måste vara anställd på visst sätt för att det ska fungera.

Okej, så det borde fungera? Jag provar! Tack på förhand!