Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
SCB___
NY MEDLEM

Re: Fasta tillägg - Lön 300/600

Hej igen,
Får jag bara bolla lite med dig angående detta igen. Vi har löneförhandling per september.
Om jag nu gör det här med löneväxling och ändrar på flik 3, blir det tokigt inför den retroaktiva lönen? Jag vet att när man har anställda som ändrar tjänstgöringsgrad under året så kan man inte få med dessa i den automatiska retroaktiva beräkningen utan måste räkna manuellt. Man skulle kunna tänka sig att jag väntar med att göra den här justeringen tills löneförhandlingarna är klara och lägger in allt i samband med det för att underlätta, vad tror du om det?
Jag skulle kunna lägga in det per 1/9 men om löneförhandlingarna inte är klara då så kommer det att bli ytterligare en justering....
Har du någon ljus idé?
Med vänlig hälsning
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Att du fyller i uppgifter i Löneväxling påverkar inte den retroaktiva lönen.

Retroaktiv lön beräknas utifrån lönearter som använts på lönekörningen och om lönearterna är markerade för Retroaktiv löneberäkning.
Har du tidigare haft hela beloppet inklusive tillägg i fältet Månadslön kan det vara en bra idé att vänta till efter lönerevisionen om inte tillägget också ska beräknas retroaktivt.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
SCB___
NY MEDLEM

Ok, tack för svar! 🙂
Agneta12
NY MEDLEM

Hej,

Intressant att jag precis pratade med supporten och han sa att det inte finns något att göra för att få tilläggen semesterlönegrundande i semesterskuldslistan samt vid OB och frånvaro.
tur jag inte gav upp utan letade vidare här 🙂 
Agneta12
NY MEDLEM

Dock när jag försökte göra detta så såg jag att det inte finns någon ändra knapp vid lön fliken. så detta är fortfarande olöst för min del.
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Agneta,

I bilden ovan fanns en knapp för ändra men idag finns det istället en liten penna precis jämte variabeln för månadslön. 

Hoppas detta var svar på din fråga och att du får en fortsatt fin eftermiddag!

/Kristina 
Agneta12
NY MEDLEM

Hej,

Tack, nu fick jag det att fungera med semesterskulden.

En konstig sak är om man tar sjuk via snabbvalet så räknar den timavdraget fel alltså bara på månadslönen. men om man knappar in löneart 3107 sjukavdrag manuellt så baseras tim avdraget på månadslönen och tillägget.
Sjuklönen blir också olika.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Agneta,

När man lägger in sjuk med snabbval och sedan lägger exakt samma lönearter manuellt på samma datum så ska det inte bli olika belopp. Beräkningsformlerna på lönearterna är de samma oberoende av om du lägger in med snabbval eller manuellt. Jag rekommenderar att du kontaktar oss på supporten så får vi se vad det är som gör att detta händer hos dig. 

/Kristina
Agneta12
NY MEDLEM

Hej Kristina,

Ok, tack för hjälpen 🙂