På en av mina kunder har lönebeloppet blivit ca 708 000,- på en arbetare för 2022. Detta belopp är rapporterat till Fora via fil från Visma lön 600.
Ägaren på företaget reagerade på att fakturan från Fora i februari var väldigt, väldigt hög.
Då tittar jag på löner i en period, 2022-01-01--2022-12-31 och ser där att denna anställd har haft bruttolön ca 409 000,- under 2022.
Jag har aldrig kontrollerat siffrorna som man får ut i Fora rapporteringen utan har litat på programmet till 100%. Övriga 4 anställda arbetare har rätt lön i rapporten. Någon som vet varför det har blivit tokfel på en anställd?
Löst! Gå till lösning.
Kontakta omgående Fora och be om att få göra en rättelse. Viktigt att detta görs omgående. Blir väldigt mycket strul om Fora hinner fördela pensionspengarna på de anställdas val.
//Carina
Hej @MiasRedovisning
Mitt tips är att du tar en titt på hur det ser ut under Arkiv - Inställningar - Ingångsvärden.
Jag vill även slå ett slag för vår korta film Felsök i Forarapporten där min kollega Johan visar hur du felsöker. Kika gärna på Fora - Vanliga frågor också och hittar du inget som passar in hos er så ringer du vår kunniga support.
Och tack bästa @CarinaEsp för ditt snabba inspel i tråden. Du är en klippa
//Tinna
Kontakta omgående Fora och be om att få göra en rättelse. Viktigt att detta görs omgående. Blir väldigt mycket strul om Fora hinner fördela pensionspengarna på de anställdas val.
//Carina
Hej, såg på filmen och såg då att det fanns en ruta längts ner i ingångsvärden som heter Forabelopp - här låg det ett belopp, vilket är märkligt.
Inga andra ingångsvärde finns på den nyanställde. Kan man ta ut betalningshistorik från visma lön 600? skulle var kul att se när och vem som lade ditt detta belopp. Säkert jag, men jag kan inte förstå varför eftersom jag inte ens visste att rutan fanns. Redan strul hos Fora, de vill att den stora fakturan ska betalas, för att sedan krediteras.
Hej @MiasRedovisning
Så skönt att du hittade var det berodde på och tack för att du återkopplade till oss.
Under Arkiv - Företagsunderhåll - Loggning kan du spåra vem som gjort vad i vissa programdelar men inte vad gäller just ingångsvärden.
Hoppas allt löser sig och fint att du hittade var summan kom ifrån.
//Tinna
Hej @MiasRedovisning
Mitt tips är att du tar en titt på hur det ser ut under Arkiv - Inställningar - Ingångsvärden.
Jag vill även slå ett slag för vår korta film Felsök i Forarapporten där min kollega Johan visar hur du felsöker. Kika gärna på Fora - Vanliga frågor också och hittar du inget som passar in hos er så ringer du vår kunniga support.
Och tack bästa @CarinaEsp för ditt snabba inspel i tråden. Du är en klippa
//Tinna
0 kronor i ingångsvärden.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.