Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel beräkning av semesterersättning?

Hej,

Jag har ett par anställda som är timanställda och får sin semesterersättning utbetald direkt på lönen den 25e varje månad. Jag har ställt in under respektive anställd att semesterersättningen skall vara 13%. Det jag dock har märkt är att ibland på vissa anställda så räknar den mer än 13%.

Om jag tar 13% av bruttolönen så blir det ibland 2-300 kr mer. Vad beror detta på? Det verkar inte bli så på alla anställda utan bara vissa och alla har samma avtal och inställningar i visma lön. Kan det här bero på någon inställning i företagsinställningarna i visma lön? Jag förstår att det är något jag har missat men jag kan inte riktigt hitta svaret..

Tack!

9 SVAR 9
Jenny Lu
UTFORSKARE

Jag kollade på mina anställda med timlön och det blir samma sak på båda deras löner. Har inget svar på varför, någon annan som har koll på beräkningen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jenny,

Skumt. På lönespecifikationen heter det "semesterersättning-tabellskatt" med löneart 9104. De olika anställda har exakt samma skattetabell inställt. Det verkar som att på en anställd som skulle få ut runt 12.000 netto har den räknat rätt dvs exakt 13% medan de andra anställda som har 30-35.000 har den räknat på mer. Någon annan som har ett bra svar på detta ?:)

Dubbelkollade min semesterinställning och jag hade 13,2% (enligt kollektivavtal) så för mig stämmer faktiskt siffrorna...
Fd medlem
Inte tillämpbar

vart ser du din semesterinställning?

Arkiv - företagsinställningar - semester
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jimmy!

Semesterlön i % hämtas  i första hand från Arkiv – Företagsunderhåll – Företagsinställningar – Semester på semestervillkoret. Men om du gjort "egen" inställningar på den anställde i anställningsregistret fliken 5 Semester och har angett en egen Semesterlön i % så hämtas denna istället. 

Kan det vara så att du har tex sjukfrånvaro registrerad? Semesterersättningen beräknas: ((Semestergrundande lön+Semestergrundande rörlig lön+Värdering av frånvarotimmar)*Semesterlön%)

Sjuklönen är inte semestergrundande, utan man gör en värdering av frånvarotimmarna. Kontrollera vilken inställning du har för beräkning av frånvarotimmarna, detta ser du under Arkiv-Företagsunderhåll-Företagsinställningar-Semester.

Lättast att beräkna är sedan att gå in i anställningsregistret på den anställda, fliken 5 och se Underlag för semester, så visas vad programmet beräknar semesterersättningen på för den anställda.

Bifogar även en länk till dokumentet som beskriver Semesterberäkning för villkor 30.
http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/berakning-semestervillkor-30...

Ha en fortsatt fin dag!

/Petra 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Jag skall kolla igenom det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Nu förstår jag mycket bättre. Tack för hjälpen 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Nu förstår jag mycket bättre. Tack för hjälpen 🙂