Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel i timmar och traktamente

Hejsan!

Jag jobbar med Visma Lön 600. Jag behöver hjälp med att rätta till ett fel jag gjort i tidigare lönekörningar...

Jag använder mig utav en tidrapport där två av våra anställda (alla andra har ”vanliga” månadslöner) fyller i hur många timmar de arbetat och hur mycket traktamente de ska ha utbetalat. Jag har råkat använda fyra veckors underlag två gånger – vilket innebär att de fått betalt för samma underlag två gånger och att jag nu ”ligger efter” i veckor. Jag använder mig inte utav något snabbval utan lägger in alla siffror manuellt eftertidrapporter våra anställda lägger in.

I februari har jag betalat v. 2, 3, 4, 5 och 6 sedan har jag betalat i mars för 3, 4, 5 och 6. Det blir alltså olika summor de har fått i lön varje period – men jag det blir ju i slutändan fel att de får betalt för samma vecka två gånger.

Jag kan inte riktigt komma på hur jag ska korrigera detta på bästa sätt i programmet – särskilt inte då det är två olika ”typer av poster” i och med att traktamentet ju är skattefritt. Att jag har felat innebär alltså att det blir fel på exempelvis arbetsgivardeklarationen.

Jag vill gärna komma till rätta med detta, typ vid nästa lönekörning som jag gör om en månad. Skulle ni kunna hjälpa mig att komma på en bra lösning så att jag får rätt siffror i programmet och att arbetsgivardeklarationen också blir rätt..?

Stort tack på förhand!

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anne,

Om du tar en säkerhetskopia och sen låser upp lönekörningarna, börja med den äldsta. Har du redan skapat majlönen - måste du radera maj:s lönekörning och först därefter fortsätta med att låsa upp mars. Där kan du sen korrigera felen, låsa den lönekörningen och gå till nästa, korrigera ev fel och låsa den osv. Då blir det rätt i programmet hela vägen. Observera att dina manuella poster kan komma att ändras när du låser upp en löneköring, säkerställ därför att du har tillgång lönespecifikationerna för april och mars. Vilket gör att du förutom de fel som finns får in identiska värden igen på lönespecarna.

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Stort tack för ditt svar!

Hur blir det med utbetalningarna gentemot våra anställda då? Det kommer ju diffa i vad som faktiskt blivit utbetalt om jag gör på det här sättet.. Eller tänker jag fel?

Mvh
Anne
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anne! 
Det stämmer, det blir rätt siffror i programmet och till arbetsgivardeklarationen om du gör på detta sätt, men det kommer diffa i vad som faktiskt blivit utbetalt. 

En annan lösning som kanske hade fungerat för dig är om du på nästa lönekörning väljer upp lönearterna igen (de som blivit dubbelutbetalt) och sätter i omvända tecken - alltså i minus så att det blir som ett avdrag på den lönen. Däremot rättar du inte till tidigare lönekörning på det här viset, du bara korrigerar det som är utbetalt för mycket.

/ Linnéa