Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Finns det något sätt att lösa problemet med för gammal version?

Återigen så har vi problemet med att ett kundföretag tar ut lön efter några år som anställd. Och då kan vi inte öppna löneprogrammet då "versionen är för gammal". Vi använder byråstöd och visma lön 600 version 2023.0 medans kundens version tydligen är  2021.31.

Vi kan inte ta en säkerhetskopia och man kan väl inte ha två versioner av lön installerat? Eller??...

Det här är ett otyg när man vill ha kontinuitet i löneprogrammet även om kunden inte tar ut lön jämt. Och med 135 kundföretag som är märkta som lön så är det lite omöjligt att starta upp alla efter en uppdatering bara för att utifall liksom.... Så finns det något sätt....??

5 SVAR 5
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @AccountantfromHell_singland!

Jag förstår din frustration här och vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig. Vi har lite olika alternativ för hur du kommer runt detta och du får välja vad som passar dig bäst.

Vi börjar med lite bakgrundsinfo:
Varje år så släpper vi en ny årsversion av Visma Lön. Detta för att lagar/regler och skatt ska bli korrekt i programmet och också produktnyheter. För att du ska kunna öppna ett företag i Visma Lön så kräver vårt program att du har öppnat det minst en gång i varje årsversion. Det är helt enkelt så det funkar idag och jag misstänker att det finns en teknisk anledning till varför det är satt så. Du behöver alltså inte öppna alla dina 135 kundföretag vid varje uppdatering utan en gång per år. 
Du får hemskt gärna lämna detta vidare som ett förbättringsförslag till våra utvecklare om det är en viktig funktion för dig. 

Alternativ 1: Är det få anställda samt att ni inte behöver ha kvar den information som eventuellt finns i företaget sen innan. Starta då Lön fristående utanför Byråstöd och skapa företaget – Ta en säkerhetskopia och läs in den på kunden via Byråstöd. Detta alternativet går snabbt och kanske passar dig bäst då jag tolkar dig som att din kund inte tagit ut lön på flera år. 

Alternativ 2: Vi mejlar ut en eller flera äldre versioner så att du kan uppdatera säkerhetskopian. Du har rätt i att du inte kan ha två olika versioner installerat på samma dator. Om ni råkar ha en extradator på kontoret eller hemma så är mitt tips att göra uppdateringen där. 

Alternativ 3: Vi kan i vissa fall konvertera din säkerhetskopia, jag mejlar dig mer information om detta. 

Skulle du vilja ha stöttning i och gå vidare med alternativ 1 så guidar gärna vår support dig. 

Vi hörs!
//Ebba

Hejsan. Vi provar att göra enligt alternativ 1 helt enkelt. Lite synd då vi tappar historiken och man kan ju även fundera på om det till någon del utgör räkenskapsmaterial. Vilket ställer frågan i en helt annan dager. Nu är ju vi iofs "lite" oldschool och skriver ut allt på papper och sätter i en pärm.. Men det finns ju en del som anser att det som är skapat i ett system utgör räkenskapsmaterial. 

Alternativ 2 och 3 funkar ju inte då jag inte har någon säkerhetskopia och inte heller kan ta någon då programmet inte startar. Ett rejält moment 22 helt enkelt.

Just Lön är ju ett bekymmer för oss byråer då vi inte kan ha det igång i flera företag samtidigt. Det händer ju ibland att min personal sitter och gör en lön i ett företag. Av olika anledningar så måste man öppna ett annat för att kanske svara på en fråga och vips så har man bara det igång. Detta gäller, tack och lov, inga andra program men det gäller att ha tungan rätt i mun så att inget blir fel. 

Vet inte hur det är i molnvärlden men jag antar att där är man bara inne i ett program åt gången. Vilket då är rätt opraktiskt..... Eller också kan man ha flera igång.... 

 

Hej @AccountantfromHell_singland!

 

Jag vill meddela att vi har sett din fråga och diskuterar just nu detta internt. Vi återkommer till dig efter påsk när vi har mer information att delge.

 

Ha en fortsatt trevlig dag och en fin påsk!

// Anton

Problem 2! Startade upp Visma Lön utanför Byråstöd och upptäcker då att det redan finns ett sånt företag där. Sannolikt så har vi gjort så här en gång tidigare i det här företaget. Men så klart så saknar jag lösenord. Och uppkommer frågan; vi använder ju byråstöd. Om jag då, som hjälpen skriver, använder Visma Assist Lön för att återställa lösenord. Gäller det då alla företag, eller får jag välja vilket företag jag återställer lösenordet i? Vågar ju liksom inte gå vidare i den funktionen och hjälpen ger ingen info om hur det ser ut i nästa steg.... 

Så då provar jag att lägga upp ett nytt företag men justerar namnet så att det inte krockar. En sak som ställer till det är ju att jag måste även här lägga upp en signatur, ett förnamn och ett efternamn, e-post samt ett lösenord. Allt detta gör ju den här vägen lite komplicerad som vi då redan sett.... puuh.... Men jag provar ändå den vägen för att se vad som händer.. 

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @AccountantfromHell_singland!

Jag vill börja med att be om ursäkt för att du har fått vänta länge på ditt svar här. Jag hoppas att du redan har hunnit lösa ditt bekymmer gällande säkerhetskopian. Annars så är det så att du får välja vilket företag du vill återställa lösenordet i. Det stämmer också att du behöver välja en signatur och namn. Rutan för e-post kan du hoppa över.

Gällande att ni inte kan vara flera stycken inne och jobba i Visma Lön så tycker jag det låter lite märkligt. Det kan vara så att ni inte har tillräckligt med licenser. Kontakta gärna vår support så kan de hjälpa dig att kika på varför ni inte kan arbeta samtidigt, det ska nämligen fungera.

I vår molnvärld så går det jättebra att vara flera användare inne i samma företag och jobba samtidigt!

Jag kommer att ta ditt ärende vidare internt som ett förbättringsförslag, jag förstår att det är ett bekymmer för er och håller med om att hanteringen inte är optimal. Du får gärna också gå in via programmet och lämna detta som en idé.

Ha en fortsatt fin dag! 
//Ebba