Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Flera anställningsformer, tim- och fastanställning

Hej, har en kille som först ska vara timanställd i 10 dagar sedan blir han fast anställd och jag hittar ingen hjälp i frågan hur jag får till det i systemet.
Provade att göra 2 anställningar en tim en fast , det sprack samma personnummer såklart . Så hur gör jag?

Tackar på förhand
Sus

10 SVAR 10
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Sus!

Om semestern ska beräknas på samma sätt på båda anställningarna gör du enklast inställningen i anställningsregistret för månadslön och på lönekörningen lägger in löneart 1108 för att lägga in timmarna.

Är det däremot så att det är olika semesterinställningar beroende på anställningstyp får du först göra en lönekörning med timlön och betala ut slutlön för semestern.
Därefter i anställningsregistret ändra anställningstyp och anställningsdatum för att på en ny lönekörning lägga upp den anställde som månadsavlönad.

Om du undrar över någon av inställningarna får du gärna återkomma så förtydligar jag den delen.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Både timavlönad och anställd med % samma månad..

Har en anställd som jobbat tillfälligt på timmar men nu, mitt i månaden går över till en %-tjänst. Kan jag göra hennes lön i samma lönekörning eller måste det bli två. Vill bara ha en lönekörning då jag skickar bankfil.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag förstår det rätt så måste jag göra två lönekörningar, om det ska bli helt rätt, eftersom semesterinställningen ändras.. En klar brist i programmet!

Tyvärr måste du det. Jag lyfter detta med vår utvecklingsavdelning!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja så försöker jag följa rådet att göra två lönekörningar, men när jag ska göra nr 2 kan jag inte lägga in ett schema, för jag får inte ändra före 30/11... Men anställningen varade ju bara till 18/11 så jag behöver lägga in schema from 19/11 Hur löser jag detta?

Hej!

För att kunna justera schemat måste du låsa upp lönekörningen eftersom schemaändringar inte får genomföras på låsta avvikelseperioder.
Har du redan hunnit byta anställningsdatum och tagit bort Anställd till och med datum på den anställde bör du ändra tillbaka innan du låser upp lönekörningen.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har chatta med supporten och kommit fram till att det inte går att lägga schema.. på lönekörning nr 2. Klar brist i programmet att den inte tar hänsyn till att anställningen var tom 18/11 och den nya startar 19/11 Här borde finnas en möjlighet att ändra anställningsvillkor under månaden och få det rätt.

Hej igen!

Jag tar detta med som en synpunkt till vår utvecklingsavdelning.
Om du gör så som jag beskriver ovan så kommer du runt problemet den här gången.

Så länge som du inte har låst lönekörningen så går det att byta arbetsschema. Hade du haft den här informationen innan så hade du kunnat lägga upp ett arbetsschema fram till den 18/11 och därefter ett nytt arbetsschema från 19/11. Då hade du kunnat lägga in Anställd till och med den 18/11, gjort slutlön och låst lönekörningen och därefter ändrat anställningsdatum till 19/11 och tagit bort datum i Anställd till och med så hade det blivit korrekt. 

Jag har kollat över informationen vi har gällande detta och ser att det inte finns bra beskrivet någonstans. Det tar jag också vidare till berörda!
Hoppas det löser sig för dig!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Denna förklaring fick jag tyvärr inte vid chatten. Nu har jag trixat till det på mitt eget lilla vis..

I din förklaring hade alltså semesterrätten blivit rätt förstår jag.

Japp, det hade blivit rätt!
Jag återkopplar också till berörda på supporten så att de vet att det fanns en lösning.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~