Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Netray
MEDLEM

Flex/Tidsaldo och övertid

Hur lägger man in i Visma Lön anställd så att man efter att jobbat mer än 30 minuter mer än ordinarie arbetstid så omvandlas det till övertid. Medan om det är under 30minuter så ska det vara antingen tidsaldo eller flex vilket som går.

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

För att ställa in detta ska du stå inne i tjänsten Visma Lön Anställd och gå in under Avtal - har du ett befintligt avtal som du använder kan du gå in på det annars klickar du på Skapa avtal. Under fliken Tidsregler väljer du om du ska arbeta med flex eller tidssaldo. Under fliken Övertidsregler anger du efter hur många minuter övertidsersättning ska utgå. 

 

I programhjälpen för Visma Lön Anställd - Skapa och redigera avtal kan du läsa mera

/Tinna 

Hej,

 

Detta har vi varit inne och gjort, däremot verkar systemet inte vilja separera övertid och flex utan allt hamnar som flex.

Inställningarna vi har, så som jag förstår det enligt följande bild, att övertid ska bli efter 30 minuter. Stämmer inte detta? Om det stämmer så bör väl rimligen de tillfällen under denna som har över 30 minuter bli 30 minuter flex och därefter övertid?

 

Skärmklipp2.PNG

 

Skärmklipp.PNG

 

Hej! 

Nej, det är inte riktigt så man hanterar det här, vi kan börja med dina inställningar så kommer du säkert få det rätt. 🙂

 

Övertids- och komptidsersättning utbetalas endast efter hela fullgjorda minuter som finns inne på avtalet innebär att det endast blir övertid om anställda kommer upp i fullgjorda 30 minuter, till exempel så går det inte att registrera övertid som ligger på 25 minuter utan den måste vara 30 minuter eller mer. Denna inställning behöver du inte ha så du kan lägga in en nolla i dessa rutorna. 

Sen är övertid något som registreras separat. I mitt exempel nedan jobbar min anställde från 08:00 till 17:00, men har under dagen arbetat till 18:00. Den anställde behöver veta att om hen jobbar 1 timme över ordinarie arbetstid så är 30 minuter av dem ok enligt ert avtal att registrera som övertid. Den anställde registrerar då Arbetad tid från 08:00 till 17:30 - sparar, sedan görs en ny registrering från 17:30 till 18.00 som Övertid i komp eller Övertid i pengar beroende på vad ert avtal säger. Bilden nedan visar hur registreringarna blir då.

 

 

Hoppas detta klargjorde hanteringen, känns något oklart är det bara att återkomma. 
Trevlig helg! 
/My

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur registrerar man Övertid i pengar, är det dubbelklicka på registrerad dag och ta Redigera, för man ska väl inte själv ange tidsintervallet för övertiden?

Hej! @Fd medlem 

Du registrerar inte specifikt om något ska räknas upp som övertid i pengar utan övertiden tjänar man in genom att registrera övertid. 

När den anställde önskar ta ut övertiden i pengar så väljer man valet övertid i pengar. 

 

Vänligen 

Jesper

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tydligen ska man gå in och ta Redigera på gjord tidregistrering och därefter ändra till Övertid i pengar, ok?

Hej Jannicke H,

 

Jag ber om ursäkt för dröjsmålet! 

 

Om jag har förstått situationen rätt så vill du på en redan gjort tidsregistrering ändra och lägga till övertid i pengar? Om så är fallet tycker jag att det du beskriver ovan ser helt rätt och riktigt ut :). 

 

Prova gärna att göra den ändringen i programmet och se om du får önskat resultat. Om vi skulle ha missförstått eller om du har någon fortsatt fundering kring detta är du varmt välkommen att ringa in till våra kollegor på supporten så kan de hjälpa dig att kika i realtid på registreringen. 

 

Önskar dig en fin vecka!

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂