Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Flöde för lönekörning och AGI

Hej,

funderar på att ta in timanställda ungdomar (över 17 år) under säsong.
Har aldrig haft anställda tidigare och vill säkerställa att jag tänker rätt i flödet.

Om man kommer överens om att löneutbetalning skall ske den 25 varje månad och omfatta föregående månads arbetade timmar, när behöver man senast ha skickat ut lönebeskedet?

Säg att en person börjar sin anställning den 25e maj och denna dag bara jobbar 8 timmar.
Då skall löneutbetalningen ske den 25e juni, men när skall man skicka ut lönebeskedet?
Och när skall AGI (arbetsgivar deklaration på individnivå) skickas in och skatten betalas in?
Blir det den 12e juli då?

Tänker jag rätt?

Tack på förhand!

~Andreas

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lönebeskedet ska du skicka ut före eller i samband med löneutbetalningen - senast den 25 :e.

Hur är personalen instruerad att lämna sina tidrapport för månaden - senast vilken dag i den efterkommande månaden skall du ha dem för att hinna räkna lön i god tid före den 25;e?

Det är en faktor för när du tidigast kan lämna lönespec till personalen.

AGI deklarerar du så snart lönerna är beräknade och utbetalda - dock senast som du skriver den 12:e efterkommande månad.

Ett förslag till rutin;
 den 10:e efterkommande månad skall personalen ha lämnat tidredovisning till dig

senast den 20:e lämnar du ut lönespecar , då har du några dagar på dig för det fall någon tycker att något inte stämmer och ändringar behöver göras före den 25;e

Mikael

Tack Mikael för svaret och förslaget!