Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tommy_1
MEDLEM

För mycket lön utbetalt reglera på slutlön

Vi har Visma Lön 600 och betalar ut lön innevarande månad med avvikelser från föregående månad.
En anställd slutade 16/8 men fick av misstag hel månadslön för augusti. Han har många outtagna semesterdagar och ATK så skulden kan regleras på slutlönen i september.
Jag har testat med att göra en extralön på honom men hittar ingen löneart som fungerar för att kvitta mot den för höga augustilönen. Det finns t ex 9320-9322 men för att använda någon av dem så måste det tydligen finnas en skuld uppbokad. Om jag förstått det hela rätt.
Någon som har ett bra tips?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar


Jag brukar använda samma löneart som det blivit fel på, alltså månadslönen i detta fall och lägga minus så att de kvittar ut varandra. Sedan lägga in den rätta löneraden, Daglön 1-16 aug. Alltså i nästa månad då du betalar ut slutlönen.
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Tommy,

Vi rekommenderar att du gör en lönekörning av typen "Inbetalning från anställd"
Där ser du att det finns 4 olika scenarier, välj det som passar i ditt fall. T ex nr 4.


Har du ytterligare funderingar gällande detta, så är du välkommen att kontakta oss på supporten. 

Ha en fin dag!

/Annelie

När jag försöker använda LA 8900 (som jag kopierat från 1101) så går det inte.
Det står att lönearten inte finns eller inte är tillgänglig för den anställde. Jag hittar inga inställningar på den anställde som skulle kunna vara problem.I löneartsregistret så är 8900 en standardlöneart som gäller för såväl arbetare som tjänstemän med månadslön.

Det kan inte vara att du bockat i att personen slutat eller nåt sånt..? Bara en tanke.

Jag har angett hans sista anställningsdag till 2019-08-16. Men jag har inte bockat i rutan "Har slutat och slutlön är utbetald".
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Tommy,

När du skapar en lönekörning av typen "Inbetalning från anställd" så blir lönearten tillgänglig. 
Är det så att du är på en Ordinarie lönekörning? Då kan du inte använda löneart 8900.

Om du fortfarande inte får det att fungera så rekommenderar jag att du kontaktar oss på supporten så att vi kan hjälpa dig att få det rätt.

Ha en trevlig helg!

/Annelie
Tommy_1
MEDLEM

Ja, naturligtvis! Jag försökte göra en extra lön. Tack!