Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VeronicaO
UTFORSKARE

Föräldraledig 20 %, månadslön

Hej,

En kollega har meddelat att han önskar gå ner till 80 % med 20 % föräldraledighet. Jag undrar nu hur jag ska registrera detta i Visma Lön 300?

 

  1. Är föräldraledigheten semestergrundande?

  2. Hur ska oregelbunden arbetstid registreras?
    (Exempelvis 6 timmar en dag, 4 timmar en annan)

  3. Kan man lägga in att ett avdrag görs automatiskt varje månad på 20 % (som kan justeras om han jobbar mer/mindre än 80 %)?

Är det något annat jag behöver tänka på? 😊

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Veronica!

Vi brukar alltid rekommendera att man låter den anställdas arbetsschema ligga kvar under föräldraledigheten och att man sedan gör avdrag utifrån det och det låter som om du är inne på samma sak 🙂 

 

1. Enligt semesterlagen är 120 dagar av en föräldraledighet semesterlönegrundande.


2. Här är jag inte riktigt med på hur du menar. Kanske menar du att den anställda ibland är föräldraledig 2 timmar och ibland 4 timmar? I så fall tror jag att svaret på fråga 3 hjälper dig.

 

3. För att få det så automatiskt som möjligt så lägger du in frånvaron i kalendariet och registrerar föräldraledigheten med snabbvalet Övrig frånvaro - Föräldraledighet. Då får du möjlighet att välja antingen i timmar eller i %. Se bild nedan

 

fledig.PNG

 

Om ni är anslutna till ett fackligt avtal så kan det vara bra att slå en signal till dem och höra om det är något specifikt hos er som du behöver ta hänsyn till så du inte missar något.

Dyker det upp några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss. 
/Tinna

Hej, jag har en följdfråga till detta inlägg. I mitt fall så har personen varit föräldraledig i över 120 dgr först och alltså gått över till ej sem grundande ledighet men har under året arbetat ca 15% varje månad. Är denna arbetstid semestergrundande och hur räknar jag ut detta isf?

En bra fråga som jag kan behöva svar på också 😊

Hej @ÅsaCharlotta och @VeronicaO,

 

I den här situationen skulle jag rekommendera er båda att dubbelkolla med ert respektive avtal så att allt blir rätt och riktigt för er. Som min kollega tidigare föreslog så kan ni, om ni är anslutna till ett fackligt avtal, slå dem en signal för att dubbelkolla vad som gäller enligt just det avtalet ni följer. När det kommer till uträkning av detta så är det också en avtalsfråga. Eftersom semesterlagen är dispositiv så kan hanteringen skilja sig åt mellan olika avtal. Även där rekommenderar vi att dubbelkolla med ert specifika avtal. 

 

Ni är varmt välkomna att återkomma när ni vet hur detta ska beräknas enligt ert avtal, så kan vi hjälpa med hur ni hanterar det i programmet. 🙂 

 

Hoppas detta var till hjälp, har ni några fler frågor och funderingar är ni varmt välkomna att höra av er här i tråden igen. 

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂