Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jenny Lu
UTFORSKARE

Föräldraledig jobbar några dagar/månad

En anställd är föräldraledig men kommer in och jobbar några dagar per månad. I februari jobbade han drygt 15 timmar uppdelat på 3 dagar. När jag gör avdrag på lönen får han en väldigt hög lön för dessa dagar. Finns det någon möjlighet att justera detta, tex att lägga i frånvaro hela månaden och sedan ge timlön för arbetade timmar?

2 SVAR 2
Christel9
UTFORSKARE

Också tacksam för idé på detta område. Hade samma bekymmer i december, men då blev lönen för liten... beroende på hur jag gjorde avdraget. Också en person som var inne och jobbade "duttigt" men i grunden föräldraledig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jenny och Christel,

Att en anställd får ett avvikande belopp för de timmar personen är inne och arbetar kan bero på ett par olika saker. Dels som alltid Använder ni snabbvalen i programmet för Föräldraledighet eller Använder ni manuella lönearter? Vilket typ av avdrag gör ni, Dagsavdrag? Arbetsdagsavdrag? Är den anställde inne och Arbetar t ex torsdag-fredag? Eller är de inne och Arbetar tisdag-onsdag? Allt detta är saker som avgör vilket belopp som betalas ut. Mina exempel nedan bygger på att den anställde tjänar 30000:-/månaden.

Exempel nummer 1:
Föräldrarledig Kalenderdagsavdrag 160201-160217 totalt 17 dagar a ́pris 986,30=16767,10
Jag arbetar 18-19/2 totalt 16h, detta är torsdag och fredag
Föräldrarledig Kalenderdagsavdrag 160222-160229 totalt 8 dagar a ́pris 986,30=7890,40

Jag får här en bruttolön på 5342,50:-

Exempel nummer 2:
Föräldrarledig Kalenderdagsavdrag 160201-160215 totalt 15 dagar a ́pris 986,30=14794,50
Jag arbetar 16-17/2 totalt 16h, detta är tisdag och onsdag
Föräldrarledig Kalenderdagsavdrag 160218-160229 totalt 12 dagar a ́pris 986,30=11835,60

Jag får här en bruttolön på 3107:-

Varför blir det en skillnad här? I båda fallen har den anställde arbetat 16h. Anledningen är vilka veckodagar som den anställde har arbetat. Normalt sätt registreras frånvaro även lördag och söndag när det gäller föräldrarledighet, vilket Inte är fallen i exempel 1 eftersom när man arbetar på fredagen, sker ingen registrering av frånvaro förrän på måndagen och det gör att Exempel 1 får ett avdrag på två dagar mindre än exempel 2 får. I exempel 2 arbetar den anställde tisdag och onsdag, vilket gör att den anställde får avdrag alla dagar förutom just de två dagarna. Beräkningsformeln (om ni inte använder löneväxling) för detta är Månadslönen*12/365 per dag som avdraget görs med.

Det finns även andra alternativ, När man använder Snabbvalet-Övrig Frånvaro och Föräldrarledighet, finns det en möjlighet att istället Bocka i att avdraget ska göras i Arbetsdagar. Väljer man det valet är formeln istället Månadslönen/21. Använder man istället detta valet görs inga avdrag för helgerna, utan då tittar den uteslutande mot faktiska arbetsdagar.

Är ni osäkra på vilket scenario ni själva ska använda skulle jag rekommendera er att fråga Försäkringskassan. Vill ni korrigera ett belopp på ett snabbval, kan ni göra det via högerklicka på snabbvalsraden på lönespecifikationen och välja "Konvertera snabbval till rader", då kommer ni åt att manuellt ändra alla värden. OBS! Vi rekommenderar att ni använder er av de värden som programmet genererar.

Hoppas detta ger lite mer klarthet.

/Victor