Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pstockselius
MEDLEM

Föräldraledighet, avvikelser förgående månad

Hej.

I november gick en av mina anställda på mammaledighet.

Eftersom avräkningen kommer månaden efteråt så innebär det att hon fick en extra lön när hon inte jobbade och därmed en löneskuld.

I juli började hon jobba igen och vid denna första lönekörningen efter hon börjat jobba förväntade jag mig att det skulle avräknas mot den extralönen som betalades i November.

Istället fick hon lön för de 2 veckorna som hon jobbat utan avdrag i lönen.

Är det någon bugg i programmet eller något som varit knas vid årsskifte eller liknande?

Min förväntan var inte att betala lön direkt när hon egentligen har fått en månadslön för mycket.

 

Någon som har koll på vad som kan ha hänt?

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

 

Jag kommer steg för steg beskriva arbetssättet i programmet vid dessa tillfällen, så kan vi förhoppningsvis utifrån det se vad som hänt. 🙂

 

 

Jag tolkar det som att ni ha innevarande månadslön med avvikelser förgående månad. Ponera att den anställde blir föräldraledig från 1:a november. Den 25:e november betalas månadslönen ut som vanligt eftersom avvikelser för föräldraledigheten kommer först månaden därpå i decembers lönekörning.

 

1. Så när det blev dags att dra avvikelsen för föräldraledigheten kan du använda vårt Snabbval Övrig frånvaro - Föräldraledighet eller en manuell löneart direkt på lönebeskedet. 

2. Löpande arbete. Varje månad ska fortsatta lönebesked skapas för den anställde, även om lönebeskedet inte kommer visa någon utbetald lön har den anställde rätt till sina lönebesked som visa på varför och hur föräldraledigheten beräknas på sin ordinarie månadslön. Du registrerar avvikelser på samma sätt som på punkt 1. Så till exempel tar du med den anställde på januaris lönekörning, detta för att visa decembers avvikelser. 

3. Anställd återgår. När den anställde kommer tillbaka den 1:a juli så kommer det på lönekörningen den 25:e juli dras avvikelser för juni månad, dvs ingen månadslön betalas ut fören augustis lönekörning.

 

Jag misstänker att det är på de upprepade lönebeskeden något missats, vilket gör att frånvaron kanske inte registrerats av programmet som det ska och det i sin tur kan leda till felaktiga beräkningar av semester. Min rekommendation är att i första hand kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, då kan vi kolla på det tillsammans i ditt program vilket jag tror är bäst.

 

Ha en fin tisdag! 
/My 
 

Kanon. Precis det har hänt.

Kontaktar er i en lucka under morgondagen så kan vi titta på det.

 

Tack så länge.