Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Föräldraledighet på deltid

Hej,

Vi har en person som varit föräldraledig på 100% och ska nu återgå i tjänst på 60% för en längre tid. Han har snart förbrukat sina 120 semestergrundande dagar, barnet föddes i juni.

Han ska jobba tre dagar per vecka och då tänker vi att han ska ha nettosemester som våra andra deltidsanställda. Men ska vi göra om honom till en deltidare på 60%, vilket krävs för nettosemester (tror jag?) eller ska han ligga kvar på 100% och vi gör ett 40% föräldraledighetsavdrag?

 

Vi har inget kollektivavtal och vi kommer låta honom fortsätta på 60% oavsett om han tar ut föräldrapenning från FK eller ej.

 

Vi har dessutom sammanfallande intjänandeår som uttagsår på semestern, vilket gör att vi måste räkna om hans semesterdagar manuellt utifrån hur mycket ej semsestergrundande dagar han kommer upp i, så han inte tar ut för mycket semester.

 

Hur gör man det enklast i Visma 600?

 

Mvh Sofie

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Sofie, 

Precis som du är inne på så blir det intermittent deltid och nettosemester för honom först om ni ändrar hans arbetsschema från heltid till att arbeta deltid 3 dagar/ veckan. I vårt skrivna hjälpavsnitt Semester, företagsinställningar under Fältförklaringar Företagets regler för intermittent deltidsanställda finns instruktioner på hur du ställer in detta i Lön 600 och hur ett eventuellt arbetsschema kan se ut. I vårt skrivna hjälpavsnitt Beräkning av nettosemesterdagar får du hjälp med själva beräkningen av semestern.

 

Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂 
/My

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Jag vet hur vi ställer in nettodagar, då vi har det på några som är deltidsanställda redan. Det jag inte förstår är om man ska:

Alt 1. Göra om schemat till 60%, lägga in nettodagar på semestern.

Alt2. Låta schemat ligga kvar på 100%, lägga in en avdrag på 40% i visma lön, beräkna semesterdagarna manuellt (räkna bort det som är ej semestergrundande), men då göra alla andra beräkningar manuellt (semesterersättning, sjuk, vab osv.) för det kommer beräknas på heltidslönen).

 

Som jag sett i andra trådar här så säger flera att man ska låta 100% schemat ligga kvar under tiden man tar ut föräldrapenning från FK, men vi gör ingen skillnad på om man tar ut föräldrapenning eller ej. Vilket alternativ bör man välja?

Tycker inte heller detta är helt enkelt, då någon är deltidsföräldraledig med viss procent. Om man på lön för innevarande månad drar av en procentsats på hela perioden och de sedan har någon avvikelse månaden efter, får man ju backa det hela.

Men jag har löst det delvis genom att dra gränsen vid om det är semesterlönegrundande eller ej. När det inte är det längre så lägger jag in ett  schema som stämmer med hur de jobbar. Ofta med en textrad i lönespecifikationen med en förklaring om vad för % de får lön för.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är det spåret vi är inne på. Att efter de 120 dagarna lägga in deltidstjänst på schemat. Tack för ditt svar.