Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Föräldraledighetstillägg

Hej,

 

ursäkta för en ev dum fråga men ska göra en lön åt en person där företaget har anslutit sig till Almega Utbildningsföretagen. Personen i fråga jobbar 50% och har då en lön på runt 15 000 kr. Personen har varit ledig 1-18/2 för att därefter börja ta ut föräldraledighet from den 19/2. Detta har jag lagt in i kalendariet. Anslutningen till kollektivavtalet skedde den 1/3. Enligt det avtalet ska det dras 0,9*dagslönen per kalenderdag på lönedelar under 10 prisbasbelopp och på lönedelar över 10 prisbasbelopp dras 0,1* dagslönen per kalenderdag.

 

Vad behöver jag göra praktiskt i löneprogrammet nu för marslönen som betalas ut den 25/3 och hur gör jag ev korrigeringar? Detta är tyvärr lite överkurs för mig.

 

Ha en bra dag!

 

Mvh

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag är inte helt säker på om jag förstår din fundering men vi ska säkert kunna hjälpas åt här. Min första tanke är att du från den 1/3 ska betala ut ett föräldrapenningtillägg, gäller det på den föräldraledigheten som dras från den 1/3? Har ni avvikelser föregående månad? För om jag förstår det hela korrekt så är det ledigheten och föräldraledigheten från februari som dras på löneutbetalningen nu den 25/3? Kontrollera gärna med avtalet om föräldrapenningtillägget ska gälla även denna föräldraledighet mellan den 19/2- 28/2. Har ni avvikelser föregående månad och tillägget ska betalas först från den 1/3 så ska inget registreras nu tänker jag, utan på löneutbetalningen i april istället. Då rekommenderar jag löneart 1181 - Föräldrapenningtillägg.

Känns något oklart eller om jag missförstått något får du gärna återkomma. 🙂 
Trevlig helg! 
/My

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack My!

 

Fick den hjälp jag behövde.

 

Ha en bra dag!