Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Föräldrarledig 20% vanligtvis men jobbar mer en månad

hej!

En anställd är vanligtvis föräldraledig 20% per månad, jag har då lagt in löneart 3315- föräldraledig hel månad, ej semestergrundande och sen skriver in i valen att hon är 20% föräldrarledig. (vilket jag hoppas är rätt)? Dock så har hon denna månad jobbat mer och har bara varit föräldraledig 15,9% hela månaden. Jag undrar nu hur jag borde göra. Hon är föräldraledig utspritt hela månaden så borde jag nu bara lägga in föräldraledig timavdrag och lägga in de timmar per dag hon har varit föräldraledig eller ska jag lägga in löneart 3315- föräldraledig hel månad och fylla i 15,9% där?

Jag testade båda och märkte att hon får mer avdrag och jag lägger in 3315 än ifall jag lägger in föräldraledig timavdrag.. vet inte vad som blir "mest rätt"?

Tack!

MVH
Hedvig

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Hedvig,

Är hen föräldraledig olika procent varje dag så är det Föräldraledighet timavdrag, ej semestergrundande du får använda.
Anledningen till att det blir olika avdrag beror på olika beräkningsformler.
Du kan gå in på lönearten och kolla beräkningsformeln under Lönearbete - Lönearter - skriv in lönearten - dubbelklicka på den så ser du beräkningsformeln på fliken 1, Grunduppgifter.

Ha en fin dag
/Susan